ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Greta Thulin (f.1788) och Greta Olsdotter  (läst 639 gånger)

2017-01-22, 22:26
läst 639 gånger

Utloggad Andreas Stolt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2020-07-24, 15:35
    • Visa profil
Hej!

Jag söker information om Greta Thulin(/Tullin/Thullin), född 23/12-1788 i Torsåker och hennes mor Greta Olsdotter.
Enligt födelseboken (Torsåker C:4 s.149) är Greta Thulin född i Berg, som oäkta dotter till Greta Olsdotter.

Kan däremot inte finna Greta Thulin i husförhörslängden för Berg för 1788 och senare. Det finns en Greta Olofsdotter (född i Årsunda 1765) i Berg i husförhörslängden AI:11b (1787-1793) s.290, som flyttar till Ovansjö 1789. Men då jag inte hittat en utflyttningsbok för Torsåker eller en inflyttningsbok för Ovansjö för perioden, och för att därigenom kunna spåra henne i Ovansjö, har jag svårt att avgöra om det är rätt Greta Olofsdotter.

Greta Thulin dyker nästa gång upp i mina papper när hon flyttar från Gävle till Västerberg i Hille socken 1805 där hon gifter sig med Olof Larsson 1808.

Är det någon som har information och gärna referens, som bekräftar att Greta Olofsdotter från Årsunda är Greta Thulins mor, samt har mer information om deras förehavanden (ex.vis var i husförhörslängden man kan finna dem) efter flytten till Ovansjö?
Finns det även någon information om vem som är Greta Thulins far? I AI:11b får jag intrycket att Greta Olofsdotter flyttar till Ovansjö med en Per, är det Greta Thulins far eller har jag missförstått husförhörslängden?

Mvh
/Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna