ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Personrelaterat  (läst 1463 gånger)

2017-01-31, 11:25
läst 1463 gånger

Utloggad Bertil Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2020-04-17, 08:16
    • Visa profil
Hej !

Är det någon som vet när och var det gifta paret Paul Kullberg och Anna Gundtell föddes ?

Paul och Anna hade sonen Eric Kullberg född i februari 1723 , var någonstans är okänt.

Eric Kullberg var Rustmästare och sedermera Sergeant på Kåkinds Kompani Skaraborgs regemente.
Eric avled den 17 april 1786 i Kvarnbäcken i Sunnersberg socken Skaraborgs län.

Vänligen
Bertil Johansson

2020-03-16, 09:15
Svar #1

Utloggad Leif Kullberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-02-10, 13:04
    • Visa profil
Hej Bertil.
Det är ju ett tag sedan du skrev din fråga men jag ser inte att du har fått något svar. För den händelse att du inte har fått svar eller hittat vidare på egen hand; Erik föddes i Österplana. Han hade två äldre syskon Augusta och Maria, födda 1716 resp 1718.  Fadern som nog egentligen hette Påvel Olofsson Kullberg, var inspektor på Hönsäter. Var han och hans hustru Anna Guntelia Gundzell föddes vet jag däremot tyvärr inte. Erik kan möjligen ha ytterligare syskon. Det "spökar" nämligen ytterligare en Paul Kullberg i Österplana. I den tidigaste födelselängden förekommer familjen Kullberg på många ställen som dopvittnen. Där dyker en Paul Kullberg upp och det är efter 1743 då Påvel dog men innan 1777 då Eriks son Paul föddes. Även en Britta Catharina Kullberg och en Hans Kullberg finns nämnda. De tre sistnämnda har jag ingen kunskap om. Är det någon som har kunskap om dessa tar jag tacksamt emot den. 

Hälsningar
L Kullberg

2023-02-05, 18:05
Svar #2

Utloggad Jonas Dahlstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:05
    • Visa profil
Hej!
Jag bedriver gårdsforskning på gården,Rustsäter i Medelplana sn. på Kinnekulle.

Under åren 1758 - 1795 är det en Augusta Kullberg (f 1715, d 1795 el 96) som står skriven på Rustsäter.
Augusta var ogift i hela sitt liv och fick inga barn. Hon blev minst 77 år gammal!

Tyvärr har jag inte hitta några föräldrar till henne men kanske är det Augusta Kullberg (syskon till Erik) från Österplana?

MVH

Jonas

2023-02-05, 23:12
Svar #3

Utloggad Leif Kullberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-02-10, 13:04
    • Visa profil
Hej Jonas.
Jodå, Augusta är syster till Erik Kullberg (min anfader). Det fanns även två syster till henne Maria Kullberg, f 1718 och Brita Stina, f 1728. De är barn till Påvel Olofsson Kullberg, d 1748,  och Anna Guntelia Gundzell, död 1764, båda i Österplana. Påvel Kullberg var befallningsman/inspektor på Hönsäter. Tyvärr vet jag inte mera om Påvel och Anna.
MVH
Leif Kullberg

2023-02-08, 12:38
Svar #4

Utloggad Jonas Dahlstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 15:05
    • Visa profil
Hej!

Tack Leif, en lös tråd mindre:)
Bif en bild från Mantalslängden år 1795 på Augusta Kullberg, det är den sista noteringen jag funnit, 77 år.
Hon representerade gården i drygt 30 år!

//Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna