ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tacksam om någon kan hjälpa mig att komma vidare!  (läst 900 gånger)

2017-02-03, 16:51
läst 900 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej!

Vid dopet av Maja (Maria) Arvidsdotter finns det fyra stycken faddrar: (se bilaga/ bild)
Sven Jonsson, Gabriel Jonsson, Ingegerd Svensdotter, Stina Jonsdotter;
Vad jag fått fram (tror jag) är Sven och Ingegerd bror och syster till Majas far Arfvid Svensson.
Ingegerd är gift med Gabriel Jonsson. Stina Jonsdotter är troligen dotter till Sven Jonsson?
Men, vad heter föräldrarna till Arfvid Svensson? Fick kalla Mor för ”Test” för att få till Arfvids träd…
Vad heter Stina Nilsdotter (Majas mor) föräldrar?
Har verkligen försökt komma fram till ett svar, men kunnandet räcker inte riktigt till.

Tacksam om någon kan hjälpa mig att komma vidare!

--- Bengt Swenson

Källa: Saleby (R) C:3 (1791-1830) Bild 71 / sid 137
---Bengt

2017-02-03, 18:05
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Faddrar kan vara besvärliga, det är inte alls så säkert de är släkt. En annan väg är att hitta fler uppgifter. Arvid och Stina fick en dotter Ingerd 1/1 1798 och i AI:5 sid 185 hittar man Arvid före giftet, han flyttar då till Antorp 1799 och sägs vara född 1774 i Saleby. Det finns också en födelsenotis 9/2 1774 i Saleby, då Sven Arvidsson och Bolla Månsdr i Skulatomten fick en son Arvid. Se Saleby AI:4 sid 145 och försök följa honom.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna