ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoppas på hjälp med att identifiera personerna  (läst 2031 gånger)

2017-02-05, 08:44
läst 2031 gånger

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej
Lite bakgrund till bilden.
Jag hittade bilden på det äldre paret, längst bak i min farmors fotoalbum, (löst) liggandes. Min farmor Göta Elisabet Olsson (g Broström-snäll) hon var född 3 maj 1902 i Brännkyrka församling.
Föräldrar Jöns Erik Olsson (född i Östergrav, Rättvik 1859 och dog i Stockholm på Värmdögatan 14, Stockholm 1943) och Augusta Josefina Andersdotter (född 1860 i Maria Magdalena, Sthm) och dog i Katarina förs 1939). Jag har en bild på Augusta Josefina och hon kan det inte vara. Skickar in den alldeles strax då jag har den i en annan dator.


Det skulle kunna var en bild från min farfars sida, som kanske har lagts in i albumet. Han var född i Antnäs, Nederluleå, 9 dec 1905. Han flyttade ner till Stockholm 1933/1934. Det skulle kunna vara hans föräldrar, men jag vet inte. Fadern var indelt soldat, fältjägare i Norrbotten, ända fram till slutet 1933. Karl Adolf Broström-snäll, 1874-1933, och hans fru Kristina Orre Enkvist, 1874-1949.
En av Antnäs historiker Mauritz Nyström har försökt att tolka bilden utifrån ett Antnäs perspektiv, genom att titta på bakgrunden och det är inte Antnäs, utan något mer söderut.
Jag skickar med en bild på Karl Adolf i unga år, när han troligtvis blev indelt 1896.


Under kriget (troligtvis) har jag många bilder från Grängesberg och någon form av torpstuga. Endast sommar bilder dock, så det känns som att familjen åkte till Gränges på sommaren.


En teori jag har är att Antnäsborna kom ner när Ragnar och Göta skulle till att gifta sig.
jag bifogar en bild på Farmor och Farfar, troligtvis förlovningsbild av något slag. Tiden kan stämma.


Skulle bli tacksam för hjälp och om ingen känner igen personerna, från annat håll, vill jag gärna ha hjälp att tolka bilden åt mig.


Jag tycker det är mycket kärlek i bilderna.


//Monica

2017-02-05, 19:22
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ska det äldre paret vara födda 1874? Han dog redan 1933. Så fotot kan inte vara taget efter det. Det betyder att mannen är högst 59 år på fotot, vilket inte stämmer. Nog ser han ut att vara 70-75 år. Hon verkar inte gråhårig och kan vara ca 5 år yngre. Det är svårt att datera fotot utifrån deras klädsel.


Jag vet inte om jag uppfattat uppgifterna rätt?


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2017-02-05, 20:09
Svar #2

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej
Du har uppfattat det rätt. Och det är därför som jag tvekar med att det skulle vara Karl Adolf och Kristina, Ragnars föräldrar.
Lika lite som jag tror att det är Götas föräldrar eftersom jag har bilder på Augusta Josefina, en rundlätt dam med "Stockholms kläder".


Men som du säger jag hade nog uppfattat honom som allt från 65 år och uppåt. Tittar man på hans händer har han haft ett grovt arbete. Jag tycker mig se "smed eller hovslagar" händer. Byxorna verkar kunna tillhöra en ryttare, och skägget/mustachen kanske militär. Men mer än så kan jag inte tyda bilderna. Jag tycker också att de är för gamla för att vara Ragnars, som du ser på den andra bilden ihop med Göta, föräldrar.


Bakgrunden med huset långt bort ser ut att ialla fall vara någonstans i södra Sverige. Tacksam för ledtrådar.


//Monica

2017-02-06, 20:15
Svar #3

Utloggad Monica Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 06:36
    • Visa profil
Hej igen
Här kommer bilden på Josefina och här kan man se att det inte är hon på första bilden.


Hoppas på hjälp med tolkning av översta bilden med det äldre paret.


Det är Göta och Augusta Josefina på denna bild


//Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna