ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nu behöver jag hjälp igen!  (läst 975 gånger)

2017-02-08, 18:54
läst 975 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej!
Mina huvudpersoner (just nu) är Föräldrarna till Swen Arvidsson F: 1725 Klefva N (Saleby (R) AI:4 (1775-1790) Bild 77 / sid 145). Swen ska vara gift med Bolla Månsdotter 1771 (Saleby (R) C:2 (1741-1790) Bild 261 / sid 256 (AID: v17539.b261.s256, NAD: SE/GLA/13450).

Jag har fått fantastisk hjälp här på Anbytarforum när det närmar sig 1700-talet! Men, kört fast igen…

Swens Föräldrar är: Arfwid Swenningsson gift med Ingerd Jeansdotter och bor vid Nestegård i Torum, Kvänums Socken. Har hittat torpet ”Nestegård” under tidsperioden, men de som bor där stämmer inte in på Swens föräldrar…
Någon som kan hjälpa mig med uppgifter om Arfwid och Ingerd?
Även tacksam för uppgifter om Bollas föräldrar…

--- Bengt Swenson  :)
---Bengt

2017-02-10, 13:06
Svar #1

Utloggad Ulla Avér

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 10:06
    • Visa profil
Som du själv märkt är det inte helt lätt att hitta föräldrarna till Swen.  Om det var min forskning skulle jag istället koncentrera mig på att följa hans barn och se om de sammanstrålar med sin far och hans nya fru eller med farfar och farmor eller mormor och morfar.
Kanske blir far- eller morföräldrarna änkor eller änklingar och bor hos sina barnbarn. Har man tur kan det ju ske.
Att kolla Fattighus efter Swens föräldrar i aktuella socknar är ett tips.
Att kolla dopvittnen när Swens barn döps är också ett tips. Det brukar ju stå var dopvittnen hör hemma.
Ancestry kan också användas
Lycka till  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna