ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valloner som vittnen till svenska barndop  (läst 1343 gånger)

2017-02-11, 14:15
läst 1343 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Jag vet sedan tidigare att vittnen till barndop ibland kan vara avgörande att finna släktingar så, vad kan det betyda att ha valloner som vittnen till svenska barn?

Jag har en kvinna, Lena/Helena Hagström i Österlövsta (f. 1776) med 5 barn. 4 av barnen (alla flickor) har en eller annan vallon som vittne, Pierrou, Matinell och en fru född Bouch.

Den som står ut mest är en dottern, Ingrid Stina, född den 14 aug 1804. Där finns bl.a. Hammarsmeden Gabriel Pierrou från Tolvfors bruk med hustru. Varför reser en Hammarsmed med fru hela vägen från Valbo till Österövsta för detta barn kan man ju undra?
(Uppsala Österlövsta Födde 1804 - 1835 (C:4) Bild 11 Sid 7)

Jag kan tillägga att Lena/Helena Hagström är gift med kolaren Jan Persson och att äldsta dottern är OÄ. (hon är själv OÄ men enl. födelsenotisen ska fadern vara en sjöman Hagström).

Här är resten av dopen:

Anna Maria f. 30 Jan 1796 : Uppsala Österlövsta Födde 1769 - 1803 (C:3) Bild 147, vallonnamn(?) Bouch
Lena f. 13 Nov 1799 : Uppsala Österlövsta Födde 1769 - 1803 (C:3) Bild 170, vallonnamn, Carl Martinell
Cathrina f. 18 sep 1801 : Uppsala Österlövsta Födde 1769 - 1803 (C:3) Bild 182, vallonnamn, Anna(?) Martinell

Finns det överhuvudtaget slutsatser som kan dras (gissas) av detta? Finns det kanske andra källor att leta i för information? Jag frågar här på forumet då er kunskap här är oersättlig för en novis  :D


2017-02-11, 22:52
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Tina
Detta har jag intresserat mig för i en tidigare tråd. (Vet ej var).
Jag känner bara till Finspång och Louis De Geers gärningar.
Tidigare har jag refererat till K G Widelius bok "Risingebygd", sid. 89-106, "En kyrkostrid på 1670-talet" som behandlar stridigheterna mellan vallonerna, reformerta kalvinister och det ortodoxa, protestantiska prästerskapet i Risinge.
Biskop Eric Bentzelius konstaterade vid en visitation 1736 att "inte af förargelse eller oreda af främmande religion eller nylärighet" förekommer.
"Gemene man" var nog inte så intresserade av detta och det du refererar till på 1790-1800-talet, då var nog vallonerna inlemmade i den svenska kyrkan.
En del missuppfattar kalvinismen som katolsk men så var inte fallet.
Det var en protestantisk gren och ganska lätt att inlemma i den svenska kyrkan när man inte hade någon anknytning till sin forna hembygd.
Hur det var i Österlövsta vet jag inte, men det skilde sig nog inte från Finspång och Risinge.

Med vänlig hälsning Åke

2017-02-12, 08:52
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Tjusigt och upplysande svar Åke  :D

Jag tror som du att vid denna tid är de väl integrerade även i Österlövsta. de verkar blanda sig en hel del med den övriga befolkningen på orten och lever sida vid sida.

Detta gör att jag inte kan låta bli att undra hur dessa personer passar in som vittnen till "mina" flickor? Slutsatsen borde vara att på något sätt är de familj och att jag har inte har hittat länken ännu. Jag vet dock att både Lena/Helena och hennes mamma Maria har båda arbetat på Tolvfors, mer kanske jag aldrig får veta? Det är klart frustrerande... :o

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna