ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dyk, Samuel född 1803-12-23 i Lunds landsförsamling  (läst 1017 gånger)

2017-02-14, 09:13
läst 1017 gånger

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida

Hej,


Den här färgstarke mannen far omkring i Skåne, där han sätter barn till världen i såväl Finja som Vankiva och Brönnestad. Senare i livet bor han i Ryssby i Småland, Odensvi i Västmanland och Lommaryd i Småland. Han arbetar först som dräng och senare som kusk.


Det sista spåret jag har av honom är när han 1853 flyttar från Stora Köpinge nr 26 till "obestämd ort". Eftersom han rört sig inom ett stort område är det svårt att veta vart han tar vägen. Jag har försökt hitta honom i närheten av barnen eller dess mödrar, men utan resultat.


Mina idéer har tagit slut, någon som har något uppslag?


Med vänlig hälsning,
Kent Persson

2017-02-14, 10:11
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Knepigt. "Obestämd ort" visar att Samuel inte hade något bestämt mål.
Han kan ha rest till Amerika, till Tyskland, till Norrland, till Finja, var som helst.
Så länge han inte lämnade in sin attest i en inflyttningsförsamling  var han inte
mantalsskriven någonstans och syns inte i några längder.

2017-02-14, 16:46
Svar #2

Utloggad Kent Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-11-17, 06:47
    • Visa profil
    • Perssons hemsida

Nej, lätt är det inte. Jag trodde att jag kanske hade missat något register eller något annat knep.


Med vänlig hälsning,
Kent Persson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna