ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkforskningsprogram, leverantör av kyrkböcker online m.m.  (läst 3121 gånger)

2017-02-14, 12:25
läst 3121 gånger

Utloggad Peter Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2017-08-15, 23:59
    • Visa profil
Jag är som ni förstår nybörjare på släktforskning och är inne på en prövoperiod hos Ancestry. Problemet med Ancestry är deras kyrkböcker vilka verkar saknas i rätt stor uppfattning är det även era erfarenheter, eller är det jag som är dålig på att söka? Ringde deras support angående hjälp men det gav inget. Han jag pratade med antog att dom inte hade några kyrkböcker från de  o m r å d e n  jag var intresserad av. Är Arkiv Digital den leverantör som de flesta använder? Har hittills inte träffat på några släktingar som emigrerat(har inte kollat barn till föräldrar i mitt släktträd) och där förstår jag fördelen med Ancestry.

Eftersom jag inte vill betala för Ancestrys tjänster i nuläget men mitt släktträd ligger där. Går det då att exportera uppgifterna till något vettigt släktforskningsprogram som inte är för dyrt och jobba utifrån detta? Tänker då främst på ett program som ligger på min dator och fungerar offline. Skulle gärna också vilja ha en backup som ligger online/cloud. Tips mottages gärna på olika alternativ.

2017-02-14, 18:07
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ancestry har nog kyrkböckerna du behöver, i alla fall fram till omkring 1890-talet. Men, vad de har är mormonernas fotograferingar av böckerna gjorda på 1950-talet vilka ofta håller en usel kvalitet. Arkiv Digital har en enormt mycket bättre kvalitet på sitt digitaliserade material, dessutom i färg.
Många av oss som forskar har har både SVAR och Arkiv Digital. Detta beroende på att SVAR (Riksarkivet) och AD förutom kyrkböckerna har lite olika material som de digitaliserat. De vanliga kyrkböckerna har dock bägge, men AD bättre kvalitet. Även SVAR använder mormon-filmerna som grund (svartvita foton som digitaliserats).

Vad gäller släktforskningsprogram finns det flera bra, kolla här på vårt forum.
Det är aldrig en bra ide att endast bygga ett släktträd på nätet. Släktforskar man ska det man finner alltid sparas i ett lokalt program, med backupkopior. Annars är allt arbete förgäves om trädet på nätet försvinner . . .
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-02-14, 19:44
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Jag har mitt släktträd hos Ancestry sedan 6 år tillbaka och jag är JÄTTENÖJD med detta. En fördel med att ha släktträdet hos Ancestry jämfört med att ha den enbart på egna hårddisken är att om man oturligt skulle få en krasch på egna hårddisken så går inte släktforskningen förlorad. Med en ny hårddisk/dator  kan man fortsätta sin släktforskning utan några som helst förluster.
Ancestry är alltid tillgängligt. Någon backup behövs inte heller.
Jag har ju sedan även min släktforskning utprintad på papper och inorganiserad i pärmar.


Med vänlig hälsning Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2017-02-14, 19:58
Svar #3

Utloggad Peter Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2017-08-15, 23:59
    • Visa profil
Har som sagt försökt lösa problemet med att jag inte kan söka i kyrkböcker på Ancestry genom att ringa deras support..den enda jag får upp är från 1834 fast jag behövde en från runt 1850...killen på supporten kunde inte lösa det heller...iofs bland de sämre supportsamtal jag haft oturen att deltaga i...

Gällande onlinelagring så är jag inte direkt nervös att uppgifterna ska gå förlorade...surt bara att betala 1000 kr per år om jag ändå inte tänker använda deras sökfunktion Utan gå över till Arkiv Digital vilket jag i stort sett bestämt mig för.

Dessutom ska Ancestry tydligen sluta uppdatera sitt program FTM enligt en tråd jag läst.

Jag skulle vilja ha möjligheten att spara på datorn och då finns det några olika alternativ...det jag vill ha är ett lätt program att lära som man samtidigt inte "växer ur" för fort med aktiv support och forum och då blir det inte många kvar...hade varit kul att veta vilka program som är lättast att sätta sig in i som nybörjare utan för "steep learning curve"

2017-02-14, 20:29
Svar #4

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Att ha sitt släktträd på Ancestry är GRATIS. Man kommer åt släktträdet utan abonnemang. Det du nämner om att betala tusentals kronor för Ancestry är obegripligt.
Om man tänker söka efter uppgifter i kyrkböcker så är Arkiv Digital att föredra, med abonnemang. AD har således tillgång till kyrkböcker långt fram på 1900-talet
Sedan jag plockat fram uppgifterna via Arkiv Digital lägger jag in uppgifterna i mitt släktträd i Ancestry.


Jag har läst på annat forum att My Heritage är ett släktforskningsprogram som inte rekommenderas, dels för att det kostar 1000-tals kronor per år att använda och är nästan omöjligt att avbeställa om man ej vill ha det längre  och dels för nonchalant uppträdande från deras support


Med vänlig hälsning Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2017-02-14, 20:44
Svar #5

Utloggad Peter Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2017-08-15, 23:59
    • Visa profil
Om du går in på Ancestry så har dom både månadsbetalning och årsbetalning för deras svenska tjänst samt en internationell som ligger strax under 2000/år. Då kan man söka i deras publika medlemsträd och i kyrkböcker m.m.

2017-02-14, 20:48
Svar #6

Utloggad Peter Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2017-08-15, 23:59
    • Visa profil

2017-02-14, 21:35
Svar #7

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Det handlar om två olika saker:
1:att ha släktträdet hos Ancestry. DETTA ÄR HELT GRATIS. Jag har inte betalat en enda krona för dessa 6 år att ha släktträdet hos Ancestry. De aviserar om tips för mig i min släktforskning, och håller mig underrättad om nyheter m.m.


2.:att ha abonnemang hos Ancestry. Det kan då kosta från några 100-lappar till tusenlappar som du själv anger.


Därför är min rekommendation: Behåll släktträdet hos Ancestry och släktforska via Arkiv Digital.


Med vänlig hälsning Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2017-02-14, 21:48
Svar #8

Utloggad Peter Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2017-08-15, 23:59
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna