ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges befolkning 1900 i Windows 10  (läst 1833 gånger)

2017-02-15, 19:21
läst 1833 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu börjar jag verkligen tröttna på alla problem med Sv. Bef. 1900.


När jag hade installerat Windows 10, så gick alla CD-skivor från Sveriges Släktforskarförbund att installeras utom Sv. Bef. 1900.


Jag fick då råd hur jag skulle göra och det funkade.


Nu då maken hade uppdaterat ett program på min dator, så slutade SV. Bef. 1900 plötsligt att fungera. Jag installerade det igen, men eftersom jag hade problem med scannern, så stängde vi datorn och så slutade Sv. Bef. 1900 att fungera åter igen. (Jag stänger nästan aldrig av datorn, utan har någon typ av Stand By på hårddisken.)


Så gör jag på nytt ett försök att installera skivan, men först vill jag försäkra mig om att programmet är avinstallerat. Jag finner det inte, men vid Sök i datorn kommer den fram och står under APPAR och framför är det ett ark med ett viket hörn (som symbol?) Jag klickar på den och då får jag en ett rött  varningskryss och "Acces Violation......)


När jag ska installera skivan, så väljer jag C:\program1, på frågan: Vill du installera programmet i en annan katalog? Välj från nedanstående lista. Sedan kör jag igång.


Jag får då ett meddelande "Filen C:\windows\system 32\....användes för närvarande och kan inte skrivas över!!!!!


Jag har också valt som katalog "C:\databaser, med samma negativa resultat.


Om nu Sv. Bef. 1900 ligger och stör någonstans på hårddisken, varför hittar jag den då inte? Maken har också letat utan resultat.


Hoppas någon har något råd att ge.


 
Ann-Mari Bäckman

2017-02-15, 23:21
Svar #1

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Jag har inte Sv.Bef. 1900, men titta under C:/Program (x86)/ om det inte finns där.
Sören Axelsson

2017-02-16, 10:06
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack snälla, för ditt tips. Jag sökte på C:\program och fick fram både 1, 2 och 3 och det du föreslog. Sveriges Bef. 1900 låg under program 3! Jag plockade bort det och har nu installerat programmet igen under Databaser.


Det verkar fungera helt okej nu!!!!!


Nöjda hälsningar
från Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna