ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: E-V13  (läst 1305 gånger)

2017-02-27, 16:22
läst 1305 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
E-V13

Jag har testat mig sedan tidigare och min Y-DNA haplogrupp är E-V13. Tidigaste kända förfadern född på mitten av 1700-talet i området norra Dalsland/sydvästra Värmland.

Sedan några månader tillbaka har jag äntligen fått en närmare Y-DNA-släkting. En person med ett nästintill identiskt Y-DNA. Tidigaste kända förfadern född på mitten av 1700-talet i samma område, dvs. norra Dalsland/sydvästra Värmland

Jag: FTDNA Y-DNA 111 STR markörer
Match: FTDNA Y-DNA 67 STR markörer
Skillnad: 1
(Alltså, bara en markör bland de överlappande 67 som skiljer sig åt)

Rent genetiskt en mycket nära träff.

Men rent genalogiskt kan vi inte hitta en gemensam förfader. Inte för tillfället i alla fall. Min gissning är att våra linjer går ihop innan år 1700. Om det sedan är under 1600-talet, 1500-talet eller tidigare, ingen aning.

Haplogruppen E-V13 är ovanlig i Sverige och borde av allt att döma komma utifrån. Varifrån och när den kom till just norra Dalsland/sydvästra Värmland är obekant. Kanske kan vi komma närmare ett svar framöver om fler testar sig och hamnar i samma grupp.

Så om du som läsare har ett fäderne från samma område testa dig mer än gärna!

2017-11-17, 16:39
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:30
    • Visa profil
Detta är intressant. Jag har själv E-V65, den är ju ganska närstående men inte tillräckligt för att vi skall vara släkt. Och även om jag nästan bor i Dalsland spårar jag mitt raka fäderne till Bollebygd, mellan Borås och Göteborg. Man undrar ju hur dessa ovanliga Y-DNA hamnat i Sverige...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna