ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Italienska anor i Ångermanland?  (läst 2818 gånger)

2017-03-07, 16:08
läst 2818 gånger

Utloggad Karin Lundhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-07-02, 11:56
    • Visa profil
Jag har gjort ett autosomalt dna-test hos MyHeritage.  Enligt testet är jag 83 % skandinav, 10 % italiensk, 7 % finsk. Enligt min egen släktforskning kommer hela min släkt från Ångermanland,eller Västerbotten med några få finska och norska inslag. Något italienskt-klingande syns inte till. Att det italienska är så mycket som 10 % får mig att tro att det förekommit vänsterprassel eller liknande som inte syns i kyrkböckerna, kanske i generationen innan mina mor- och farföräldrar? Eller kan det italienska gå mycket längre bakåt i tiden, typ folkvandring, och i så fall har kanske fler personer med rötter i Ångermanland/Västerbotten fått liknande resultat?

Summa summarum är jag väldigt osäker på vilka slutsatser jag kan dra och ser tacksamt fram emot svar.

Karin Lundhgren

2017-03-11, 09:36
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Eftersom ingen annan svarat fast jag inte är från Ångermanland: Vi som testat oss med FTDNA får inte så bestämda svar som ”Italien” utan södra, västra, östra Europa. Det verkar inte vanligast att få bara Skandinavien. Själv har jag 16% Finland, fast det finska ligger långt bort, skogsfinnar. Sen 8% Östeuropa som jag inte vet något om. Tror sånt ligger mycket längre bort än far- och morföräldrar. Men vore roligt att veta hur det ser ut för den som har en nära utländsk förfader, men svenska i övrigt.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2017-03-12, 08:44
Svar #2

Utloggad Karin Lundhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-07-02, 11:56
    • Visa profil
Tack för ditt svar Ingrid!
Jag har förstått att MyHeritage har ganska få testare i Europa och att det därför kan slå fel när de genomför ett test med sina DNA- banker. Men att svaret var så precist satte såklart fantasin i rörelse :-).
Vänliga hälsningar
Karin Lundhgren

2018-06-30, 18:13
Svar #3

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Jag såg en dokumentär på SVT för ett tag sedan där jag har för mig att de nämnde att de hittat kvinnliga romerska skelett i Ångermanland under folkvandringstiden.

https://www.svtplay.se/vikingarnas-tid?accessService=none

2018-07-02, 11:56
Svar #4

Utloggad Karin Lundhgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2018-07-02, 11:56
    • Visa profil
Tack för tipset om dokumentären!
Sedan jag skrev inlägget har jag fört över mitt resultat till FTDNA och där ser fördelningen annorlunda ut, med 3 % sydöstra Europa, inte specifikt Italien :-). Jag har förstått att det är svårt att dra några som helst slutsatser av uppskattningarna om ursprung, oberoende av testföetag. Det ska hursomhelst bli spännand att se dokumentären.

Vänliga hälsningar

Karin Lundhgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna