ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittar inte födelse i födelsebok  (läst 855 gånger)

2017-03-14, 08:43
läst 855 gånger

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Hej!
Hur ska jag gå vidare för atthitta Jonas Månssons föräldrar?
Han är enligt husf Kroppa A!:6 1786-1792 sid 13 V:a Jordkullen född1739
I husf Kroppa AI:1 1738-1744 sid 211 finns en Måns med hustru Ingeborg och son i Abborrtjärn men har inte lyckats hitta någon Jonas född varken förr eller senare som passar. födelsebok varken i Kroppa, Filipstad eller Warnum.
 Jonas gifter sig senare med Brita Carlsdotter född 1746 och hennes födelse hittar jag inte heller. Troligen är hennes föräldrar Carl Olsson och Anna/Annika i Abborrtjärn. Husf Kroppa AI:2 Ver:a sid 48
Eller är det den avlidna Carin Jonsdotter som är modern? Hon är iallafall mor till Erik enligt Kroppa C:2 1722-1749 sid 159.I  Kroppa AI:2 ver:a sid 48 ser man att Olof gifter om sig med Annika som varit piga.


Kan det vara så att Jonas är fosterson där i Abbortjärn?
Såg när jag sökte här att en Anna hade frågat om dessa personer för flera år sedan och inte fått något svar.
Jag hoppas verkligen någon kan hjälpa mig på traven med detta. Hur ska jag gå vidare?


Vänliga hälsningar Moniqa




2017-03-14, 16:41
Svar #1

Utloggad Moniqa Klintestrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 23:02
  • Lev livet levande
    • Visa profil
    • moniqas.wordpress.com
Har nu lusläst Kroppas födelsebok C:3 och hittat flera av Britas syskon, men årtalen stämmer inte med husförhören, fast jag går väl efter födelsebok förstås.
Hittar dock inte Brita alls där. Däremot en son Carl som är född 1750. Alltså efter henne och Carin är mor till honom.
Men det stämmer väl inte med henne henne heller antar jag. SUCK

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna