ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Otto Apelqvist (eller Apelquist)  (läst 907 gånger)

2017-03-22, 11:10
läst 907 gånger

Utloggad Magdalena Tempelman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:13
    • Visa profil
Jag har tidigare sökt på min farmors morfar Carl Otto Apelquist. Nu gör jag ett nytt försök.
Jag har tyvärr ingen bild på Carl Otto Apelquist, kanske det finns någon som kan tipsa mig var jag kan söka.

Jag bifogar ett foto på hans hustru Christina Ulrika Lundvik, gift Apelquist, född 1804 i Husby Kopparberg, död 1864 i Norra Vånga, Skaraborg. Hennes foto är taget hos O.W. Malmströms Fotografiska Atelier Skara.

C.O. A  föddes  i Halmstad 1805. Död i Skara 1868.

Arbetade som bokhållare vid Closters bruk, Kopparberg, där han träffade sin hustru Ulrica.

Ägare av Höberg, Norra Wånga, Skaraborg -kring 1850

Ägare av Knapegården och Glättestorp kring 1855

Enl Mtl 1864/7 Vånga, var han hyresgäst hos dotter och måg på Knapegården och flyttade senare till Halmstad.

Han ägde fastighet i Stockholm - kvarteret Bryggaren, Gamla Kungsholms Brogata 30 - som enda barnet Ebba Lovisa fick ärva (enl BoV 1902-357-Sö).

Lysning 1826-08-06, Closter
Vigsel 1826-08-27

Kontrahenterna bruksbokhållaren herr Carl Otto Apelqvist vid Closters Bruk och Jungrun Ulrica Christina Lundvik från Closter. Brudens svåger Harald Lagergren skrev under lysningsautionen.

Död i Skara

Med vänlig hälsning
Magdalena Tempelman
Uppsala


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna