ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: godegård  (läst 1182 gånger)

2017-03-22, 12:12
läst 1182 gånger

Utloggad Marianne Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 23:57
    • Visa profil

Hej!


Misstänker att familjen Per Johansson och Brita Andersdotter i Lillbrona (Godegård AI:1) har anknytnng till släkten Grell i Godegård. I Lillbrona bor även Johan Boman med hustru Catarina Andreasdotter Grell. Per avlider 1743 och därefter står Anna Håkansdotter och Brita som inhysta hos Johan och Catarina. Anna är Catarinas mor och Brita kan ev vara Catarinas faster. Brita är ett svenskklingande namn, men Andreas Grell kan ju ha varit gift med en "helsvenska".


Per och hans dotter Maria var dopvittnen i Nysmedjan 1723 28/7 till Johan Michelsson Grell´s son Johan.


Är tacksam om någon har synpunkter på detta.


Vänligen
Marianne

2018-07-29, 12:30
Svar #1

Utloggad Marianne Lundström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 23:57
    • Visa profil
Tror mig ha kommit på en bättre lösning ang Brita Andersson i Lillbrona som bor inhyst hos paret Bohman/Grell. I dödboken fann jag Anders Håkansson *1646 ca, †1726-03-01 i Lillbrona. Han skulle kunna passa in som far till Anna som är född 1681. Även Anna Håkansdotter, Catarinas mor, är inhyst i Lillbrona. Hon kan då vara svägerska till Brita. Brita gifte sig 1711 med Per Johansson *1686 i Lillbrona. 1720-03-02 dör Johan Larsson i Lillbrona (*1662 ca), som bör vara far till Per.


Brita verkar ha en lång historia till Lillbrona. Snarare är Boman/Grell/Håkansdtr/son vara inflyttde till Britta än tvärtom. Kan Anna H. och Anders H. komma från Unna, där många har tillnamnet Håkansson?
Fortfarande en ren gissning, men en mer kvalificerad sådan (vlket jag tycker själv).
Synpunkter?


Vänligen,
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna