ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fogelbergs på 1700-talet  (läst 1150 gånger)

2017-03-25, 09:28
läst 1150 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan.
Jag gräver efter familjen Johan Fogelberg/Elsa Pehrsdotter i Skällvik. De bor i Sågaretorpet 1758, där de får ett tvillingpar. Ena barnet är dödfött, men sonen Per Johansson kämpar på och får sedemera tre barn i Sågartorpet i Ringarum 1784,87 och 89 med hustru Lena Svensdotter (okänt födelseår).

Johan Fogelbergs familj kan jag inte hitta mer i födelse eller dödsböcker omkring dessa år. Inga födelse- eller dödsår på maken och hustrun alltså. Tyvärr hittar jag inte heller Per Johanssons eller Lena Svensdotters vidare öden, så inga dödsår på dem heller. Hela den här linjen är alltså lite vag, vilket vore trevligt att kunna styra upp.

I Bråta, Skällvik bor en Anders Fogelberg som också får barn 1758, och jag funderar på om de är släkt. Men inte heller den familjen hittar jag mer i födelse- eller dödsböcker.

Kan någon händelsevis sitta på relevant information om dem?
/Pelle

2017-03-25, 10:46
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej!
Antar att Per Johansson med familj senare fanns i Glapptorpet, se Skällvik AI:1 sid 10. Var ett torp under Härsebråta (många stavningar, hörde till Skällvik, senare Börrum).
/ Lennart

2017-03-25, 11:36
Svar #2

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Ja, titta där ja. Det är samma namn på make, hustru och två barn i alla fall. Dessutom rätt födelsedata enligt vad jag har lyckats hitta. Så det torde väl vara rimligt att anta att det är den familjen. "Jaensson" är väl inga formella konstigheter med, om pappan hette Johan?

/Pelle

2017-03-25, 11:43
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:41
    • Visa profil
Båtsmannen Johan Fogelberg och hans hustru Elsa Persdotter avled båda i Tillerum, Bråta ägor, 1784: hustrun 7 januari, 71 år gammal, och mannen 16 maj, 68 år gammal. Efter dem finns en gemensam bouppteckning, 1784 21/7 (Hammarkinds härad).

Paret vigdes 1743 14/10 i Skällvik: torparen, drängen Johan Jacobsson från Klippan, Degerhovs ägor, och pigan Elsa Persdotter från Kungshällsudden, Stora Arenstorps ägor.

2017-03-25, 12:33
Svar #4

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Från Glapptorpet i Skällvik flyttade Per Johansson 1802 med familj till Ringarum, där de fanns i Nyfänge och på Ludden (AI:3 sid 49 resp. 215). Åter till Skällvik 1807, vet ej vart.
/ Lennart

2017-03-26, 20:23
Svar #5

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Tackar hjärtligast för detta. Ni har hjälpt mig med Fogelbergs dödsdatum, och genom informationen om Per Johanssons flytt till Ringarum, så har jag nu 10 barn till den familjen. Det är svårare att följa dem tillbaka till Skällvik 1807, på grund av bristen på flyttningslängd. Men jag ska leta runt lite. Ett par frågor uppstår ytterligare:

Är det möjligt att följa Johan Fogelberg bakåt till hans föräldrar? Jacobsson heter han enligt vigsellängden. Men då husförhörsböckerna saknas, går det inte att se hans tidigare historia. Jag hittar inte Johan J F eller Elsa Nilsdr omkring de angivna födelsåren i Skällvik heller. Så jag lyckas inte hitta föräldrar till dem.

När jag kollar möjliga inflyttningsställen för Per Johansson 1807, så ser jag en Johan Fogelberg född 1771 i Tillerum (AI:3 sid 111). Är det tänkbart att de är släkt, eller blir namnen alltid övertagna av nya båtsmän?

/Pelle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna