ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Intresse av gamla fotografier?  (läst 3883 gånger)

2017-04-11, 09:39
läst 3883 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!


Eftersom jag så gott som dagligen kollar igenom de nyinlagda fotografierna, så finner jag ett och annat kort, som verkar lite udda.


Förr så lade jag in sådana kort under gamla bilder och genom att det då var lättare att ögna igenom nyinlagda inlägg(tycker jag), så var det även många icke speciellt fotointresserade, som kunde kommentera korten.


Finns det något intresse av att jag skulle lägga in kort här, kort som kanske kan väcka diskussioner eller bara vara vackra?
Ann-Mari Bäckman

2017-04-11, 10:38
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!

Jag tycker det skulle vara roligt om du ville lägga in dem här under Gamla Bilder.

Även jag kollar de nyinlagda fotona i Porträttfynd varje dag, men har andra projekt på gång så jag hinner tyvärr inte engagera mig i dem.

En annan önskan är att få ta del av allt du vet om olika klädstilar, frisyrer od som var vanliga under olika tider - en slags "fotoskola". Varför inte ge ut en bok/häfte med all din kunskap i ämnet?

2017-04-11, 12:48
Svar #2

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej.

Jag tycker också att det är mycket intressant med alla dessa bilder.
Jag uppskattar mycket om du Ann-Mari har lust och ork att lägga in bilder för diskussion.
Om jag har något att bidra med så deltar jag gärna i diskussioner.

Jag skulle också vilja lära mig mer om hur man kan datera bilder.
Ann-Mari, kanske du kan göra ett inlägg under Gamla fotografier där du visar kort från olika perioder
och visar vad som är tids typiskt. Det skulle ju kunna vara en möjlighet för oss andra att få ta del av och lära oss lite av alla dina fantastiska kunskaper.
Om du väljer att ge ut ett häfte så är jag mycket intresserad av ett ex.

Mvh Annika

2017-04-13, 10:58
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Marianne och Annika för era svar!


Ja, jag skulle ha skrivit ihop mina erfarenheter av att ha tittat på dessa gamla bilder i Rötters Porträttfynd, nästan dagligen i ca 12-13 år nu. Problemet är att jag behöver fotografier, för att illustrera olika tider, men har bara mina ärvda foton, som bara är från tidigaste 1880-1890-talet, mest från 1900-talets början.


Jag får väl testa att lägga in något foto och se om någon är intresserad av det!
Ann-Mari Bäckman

2017-04-13, 14:17
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Kan du inte använda dig av de fotona som är inlagda i Porträttfynd?
De är kanske inte i någon bra upplösning men tillräckligt bra för att ses i litet format.


2017-04-13, 22:29
Svar #5

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Ann-Marie
Vet inte riktigt vad du är ute efter men jag scannar gärna om de foton jag har i porträttfynd till de DPI du önskar
Stig

2017-04-14, 12:19
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne! Jag vill inte använda mig av personers inlagda kort, utan att ha bett om lov och säkert tror jag att flera skulle vara positiv till det.


Stig! Tack för att du erbjuder mig att "låna" dina inlagda kort!


Det krävs ganska mycket jobb, med att göra detta och jag känner att ju äldre jag blir, ju jobbigare känns det. Jag skulle ha gjort en skrift om hur man daterar gamla fotografier, men för några sedan.


För den som är intresserad, så finns det många daterade foton i Rötters Porträttfynd. Man kan skriva ut dem och sedan sätta in dem i en pärm. Så har jag själv gjort. bra om jag känner mig tveksam till när ett foto kan vara taget. Då har man något att gå efter. Man måste också ta hänsyn till ram och fotograf, som vägledning av fotots ålder.
Ann-Mari Bäckman

2017-04-14, 13:40
Svar #7

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!

Behöver man verkligen be om lov när de ligger till allmänt beskådande i Porträttfynd?
Man behöver ju inte ange namnen på de identifierade personerna på fotona eller de som lagt in fotona.
Fotona ska ju bara illustrera modet vid olika tider och vilken typ av ramar man då använde.
Och fotograferna lär väl inte ha någon upphovsrätt så här lång tid efteråt?
För fotografernas verksamhetstid finns ju t ex Bernhard Johanssons fotografregister. 

Jag inser att det är ett stort arbete om du skulle göra en bok eller ett häfte och förstår precis vad du menar med att det kan kännas jobbigt ju äldre man blir! Kanske en pdf-fil typ Bernhard Johanssons fotografregister skulle kännas mindre krävande?

De fotona du la in under rubriken 1860-talet, klädedräkten för barn och kvinnor tycker jag var jättebra! Du kanske vill fortsätta med 1870-, 1880-, 1890-, 1900- och 1910-talen? Det skulle i alla fall jag uppskatta väldigt mycket!




2017-04-15, 15:25
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!


Ja, jag tror att jag fortsätter, som jag har börjat. Då kan jag lägga till foton allt eftersom jag finner något tidstypiskt t ex fler kort i gruppen 1860-tal o s v.


Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2017-04-16, 10:12
Svar #9

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Det låter bra Ann-Mari! Tack!

2017-04-17, 12:53
Svar #10

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
De foton jag lagt in får du självfallet använda som du vill

2017-04-18, 10:22
Svar #11

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Hej Ann-Mari.
Det viktiga är att du hittar ett sätt som du tycker passar och sedan är jag bara tacksam om du vill dela med dig av dina kunskaper.
Inlägget om 1860 tals modet är ju intressant, vill du sedan utöka detta med fler årtionden så är jag mycket tacksam.
Om du hittar några bilder bland de som jag lagt in så får du naturligtvis använda dig av dem.

Mvh Annika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna