ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Fred: Beversten  (läst 1936 gånger)

2017-04-14, 18:19
läst 1936 gånger

Utloggad Torbjörn Söderlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 17:14
    • Visa profil
 Min släktforskning har huvudsakligen rört farfars släkt i Sörmland, farmors släkt i Dalsland och min mors släkt i västra Värmland. I alla tre fallen har jag hittat spår som lett till Bergslagen. Har möjligen kommit till vägs ände men vill ändå fråga om någon kan hjälpa mig att hitta ytterligare rötter där.
Det märkligaste fallet gäller min farfars farfars mor, som hette Anna Jansdotter och var hustru till en torpare i Gryts socken, Södermanland. I husförhörslängden anges att hon kommer från Värmeland, f. 1763 (Gryt Hfl. AI3 s. 74). I längden är även på torpet noterat en änkeman vid namn Jan Fred: Beversten född 1736, sannolikt hennes far, och jag har sökt i olika källor efter det ovanliga namnet, men utan resultat. Även det faktum att en ung flicka och ev. hennes far hamnat på ett litet torp så långt fån hembygden gav näring åt nyfikenhet.  Att leta efter hennes ursprung i hela Värmland tycktes ändå helt hopplöst.
Ända tills en god vän till mig gjort egna forskningar och upptäckt att i Gryts grannsocknen Gåsinge ligger en järngruva och där fanns en gruvkarlfogde som hette Jan Fred: Beversten, vilken hade en dotter Anna Jansdotter. Allt tyder på att denne man endast kort tid varit verksam i Skottvånggruvan. Upptäckten ledde till att jag inriktade mina efterforskningar på Värmlands bergslag, d.v.s. området kring Filipstad. Trots de delvis utmärkta källorna har jag emellertid inte kommit någon vart.
Fredrik är ett ovanligt namn i trakterna. I Filipstad fanns en stadens secteterare Fredrik Jansson som fick många barn; 1732-01-07 en son Johan (F.bok s. 379).  Men dels stämmer inte födelseårtalet, dels hörde denne Fredrik Jansson tydligen till bergslagseliten, i nivå med borgmästaren. Att ett av hans barn blev vanlig gruvarbetare verkar osannolikt. 
Ett namn fann jag i namnregistret på Filipstad VbReg:1sid 199: Jan Friedrichsson drg v Yngshyttan g 1758-08-13 m Pehrsdotter Annica p vid Persberget. Ser inte ut att finnas någon anknytning. 
Vore underbart om någon har något att tillföra min forskning, kanske förslag om att söka i andra källor än de jag nämnt.                             

2017-04-14, 22:53
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
En gruvfogde är inte en "vanlig gruvarbetare",  han var chef för verksamheten.
Fredrik är inte ett ovanligt namn i Värmland, om än inte det vanligaste.
Du ska inte låsa dig vid trakterna runt Filipstad.
Beversten var nog ett familjenamn han själv, eller arbetsgivaren, beslutat att han skulle kalla sig. Det var ju mkt enklare än att ha ett patronymikon (son-namn). Allting bokfördes ju i Avräkningsböcker hos arbetsgivaren, upplagt på namn i bokstavsordning (vanligen).
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-04-14, 23:04
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag antar att Beversten = Bäversten.
Bäver hette förr _ Biur. Dvs då, Biursten.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-04-17, 12:59
Svar #3

Utloggad Torbjörn Söderlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 17:14
    • Visa profil
Tack, Brattis, för dina synpunkter.
I husförhörslängden för Gåsinge står faktiskt just gruvkarl med karl överstruket och fogde tillagt.
Kan vara så att man även i gruvnäringen fick börja på golvet och arbeta sig upp. Som nykomling i Skottvång fick kanske Jan ta vad jobb där fanns.

Namnet Beversten kan som du säger vara taget, ganska nyligen eller rent av vara tilldelat. Liknande namn, Brattsten och Brattström (!) har jag sett i Bergslagens kyrkböcker, kan ha varit inspiration för namnvalet. För att söka Jan i skrifterna är nog patronymikon säkrare.

Som jag förstått innehåller registervolymerna för Filipstad även data från en rad kringliggande bergslagssocknar (Färnebo, Gåsborn, Brattfors, Nordmark och Rämens pastorat). Tyvärr har jag ingen karta över Värmlands socknar och gamla gruvor. Finns fler socknar med järngruvor i landskapet? Jan Fred: kan ha varit skriven i en grannsocken men varit verksam i någon gruvkommun.

Har sökt på födelsedata för Jan Fredriksson 1730-tal och Anna Jansdotter 1760-tal med klent resultat
Inte så många Fredrik när man söker på enskilda år, inte jämfört med Anders, Erik, Jan osv. Kanske är gruvarbetaren vid Persberget den jag söker, men varför hittar jag inte mer om honom? Ingen födelsenotis för en dotter Anna. En intrikat fråga är varför änkemannen Jan F: i åldern 50-60 år, tillsammans med en vuxen dotter gav sig iväg till en helt annan del av landet. Hade något dramatiskt hänt som tvingat till uppbrott? En gruvolycka som han fick skulden för? En gruvnedläggning?  En konflikt på arbetsplatsen? Kan sådant finnas dokumenterat i icke-sakrala källor?

Torbjörn


2017-11-18, 21:36
Svar #4

Utloggad Peter Bernhardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:21
    • Visa profil
Torbjörn,
Har du noterat att Bäfverstens dödsnotis i Gåsinge 1805 säger att han var 76 år och 1 månad? Alltså född i februari 1729.

2017-11-22, 21:03
Svar #5

Utloggad Torbjörn Söderlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 17:14
    • Visa profil
 Varmt tack Peter, för din uppgift om dödsdatum för J Beversten Hade inte upptäckt den och intressant att ett nytt födelsedatum för honom nu kan räknas fram, i äldre uppgifter anges ju 1736.
Tyvärr får jag inte någon träff bland födda i Filipstad med omgivande bergslagssocknars F:bok. En uppgift från 1728 om en Friedrich Timan i staden som fått ett barn utan angivet namn är det närmaste.
Jag föreställer mig att denne man uppehållit sig i någon gruvsocken under alla dessa år. Innan han kom till Skottvång kanske han var verksam i någon annan sörmländsk gruva. Har du möjligen något tips om fler ställen att söka i?

2017-11-22, 22:40
Svar #6

Utloggad Peter Bernhardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:21
    • Visa profil
Enligt mantalslängderna fanns Bäversten vid Skottvångs gruva från 1780, men inte 1779. I längderna finns också hans hustru. Hon dog 17 juni 1789 och hette Anna Persdotter, f ca 1735.
Det verkar värt att undersöka de Johan Fredriksson och Anna Persdotter som vigdes 1758 i Färnebo. Enligt husförhörslängden var den Anna Persdotter också född 1735.


2017-11-23, 11:43
Svar #7

Utloggad Torbjörn Söderlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 17:14
    • Visa profil
Tack, jättefin information. Ska genast forska vidare utifrån den.

2017-11-23, 17:12
Svar #8

Utloggad Peter Bernhardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:21
    • Visa profil
Det finns en gruvarbetare N. Bäversten i Björndammen/Starrsätters gruva i Dunkers socken i mantalslängden 1779. N. skulle kunna stå för ett okänt förnamn. Han är borta året efter då J F B dyker upp i Gåsinge.

2017-11-24, 17:26
Svar #9

Utloggad Torbjörn Söderlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 17:14
    • Visa profil

Mer och meer intressant dyker upp. Jag fann vigselnotisen om Jan Fredriksson och Annika Persdotter i Färnebo år 1758. Följjde sedan F.boken fram till 1764.  De fick en son Anders 1761 07 23. Ingen Anna funnen. Tyder på att de lämnat Värmlands Bergslags kärnområde efter 1761. Om de nu är samma personer som de i Gåsinge. Anna kan ju vara kortform för Annika.


Ska följa upp spåren i Sörmland också. Och mantalsböcker - sådana har jag ännu inte lärt mig forska i. Tyvärr är jag väldigt upptagen av annat jjust nu. Men måste säga att jag blev väldigt glad och stimulerad av att du Peter hörde av dig med värdefull information. Hade närmast gett upp spåret efter ett halvårs tystnad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna