ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Olsdotter Björn 1718-1791  (läst 1304 gånger)

2017-04-18, 08:02
läst 1304 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Nu när jag sitter och kollar igenom mina anor ser jag något som kan vara galet med tjejen i rubriken OM inte nya rön finns på de senare Smedsskivorna? Mina data går tillbaka till 2009 eller äldre plus det som jag hittat här på forumet i gamla trådar.

Dilemma1.
Anna Olsdotter Björn ska vara född den 29 Maj 1718. Jag läste en post här på forumet (2006-11-18, 08:09) att i födelseannonsen stod det: "Anna - Olof Johansson Björn och hustru Anna Johansdotter, Dalkarlshyttan ".

Med reservation att jag fortfarande inte har lång erfarenhet men jag tror inte namnet Björn finns med alls utan det står helt enkelt bara JohanssonS...

Jag jämförde detta namn med ett lite längre ner på samma sidan, en annan Anna född med pappa Erich Pärsson och när man lägger dessa två efternamn bredvid varandra ser de ut som just PärssonS & JohanssonS. (Bild nedan där jag trollat lite med bilden för att enklare jämföra).
Örebro Lindesberg landsförsamling Födde (Births) 1708 - 1728 (CI:4) Bild: 133

Dilemma2.
Om nu min teori ovan inte stämmer kommer nästa dusch, den 29 Jun 1718 dör Olof Johanssons lilla Anna i Dalkarlshyttan. (Bild nedan).
Örebro Lindesberg landsförsamling Död (Deaths) 1708 - 1727 (CI:4) Bild: 140

Så nu är huvudet i spinn och inget verkar stämma och jag hoppas på kloka ord och hjälp från forumet att verifiera eller förkasta detta.



2017-04-22, 19:06
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Att det inte står Björn i födelseboken behöver inte betyda så mycket. Det namnet kan framgå vid andra tillfällen, t ex vid vigseln 1718.
Ingen ändring finns iaf så sent som på Smed8, men det verkar ju helt klart vara den dottern i dödboken.
Enligt äldre uppgifter ska Anna Olofsdotter Björn vara född 1720 i samma församling, utan datum. Det tycks handla om en senare felaktig identifiering med barnet fött 1718. Kanske finns hon född ca 1720 där istället, till samma eller andra föräldrar.
Det borde väl också gå att hitta föräldraparet i hfl, vilket kan underlätta?
Ulf Berggren

2017-04-22, 21:25
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Hej Ulf och Tusen Tack för att du tar dig tid för min undring.

Vigseln har jag inte lyckats hitta men i dödboken står hon klart som Anna Olsdtr Björn. Jag har  letat efter vigseln i Lindesberg men gått bet, mitt nästa försök skulle har varit Knista men det finns ingen vigselbok för 1739.

HF, jag håller på att försöka se hur denna fungerar, har just upptäckt att den har flera år/böcker inom boken men, jag har ännu inte lyckats att helt förstå turerna i den. Ex.

När prästen i dopboken skriver ex. Dalkarlshyttan, betyder det då bara det exakta under denna rubrik eller kan det även vara områden runt omkring?

HF betår mycket av bara förnamn, inga årtal eller födelseorter vilket ökar osäkerheten för den som inte är riktigt insatt i alla familjerna i området. Jag har inte ens lyckats hitta den familj vars Anna föds och dör 1718.

Jag har börjat kolla på Annorna 1720, det finns 2 födda med far Olof. En av dem föds i Garphyttan och OM jag hittat rätt familj i HF ca 2 år senare så har nog även hon dött för där finns bara en son, jag har inte hunnit kolla dödboken ännu efter denna Anna.
Den andra Anna med pappa Olof är född i byn Röjen(?) jag har inte heller hunnit med detta ännu...

Som du ser snurrar det runt. Om du har några tips om hur jag bäst kan hitta information i HF, hur den fungerar just där i Lindesberg blir jag jätteglad. Jag har upptäckt mönster i andra områden i Sverige, liksom en kod man måste knäcka men här har jag inte hittat "den koden" ännu.

Önskar dig en riktigt trevlig kväll//Tina



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna