ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lexenberg  (läst 877 gånger)

2017-04-24, 21:27
läst 877 gånger

Utloggad Madelene Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
Hej.
Jag undrar om det finns någon "därute" som forskar om familjen/släkten Lexenberg?
Min ana Emma Karlsson f. 18831010 Ryssby, Kronobergs gifte sig med Moritz Lexenberg f.18781017, Mosaiska församlingen i Helsingfors. De fick en son Tage Valdemar Moritz f. 19080327, Storkyrkoförsamlingen, Stockholm. Emma och Moritz gifte sig långt senare, 19271219.
Deras son Tage emigrerade till Amerika 19270827. Eventuellt har jag hittat en adress i Ohio där Tage ska ha bott. Om det är rätt person gifte han sig med en Jenny Bloom f. 19100217.
I Cleveland, Ohios census 1930 uppges Tages bo med Bernhard H Lexenberg och Rosa Libby. I vigselboken för Cuyahoga County, Ohio uppges Bernhard vara Tages pappa men det är fel!
Jag har bland annat en del foton som jag undrar kan vara från Tages familj i USA och det vore jättekul om nån kan hjälpa mig identifiera personerna. Jag tillhör Emmas sida och ingen nu levande känner till något om Emmas liv och leverne.


 

2017-04-24, 22:24
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10476
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
    • Gensvaret

2017-04-26, 17:09
Svar #2

Utloggad Madelene Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2019-05-14, 11:33
    • Visa profil
Hej.
Tack för ditt svar.

En del uppgifter har jag hittat på ancestry och Amita sedan tidigare.  Jag har inte lyckats komma i kontakt med någon forskare genom amita tyvärr.
 Igår fanns en påbörjad släkttavla på ancestry, med namn Parkhurst. Den hade jag inte sett förut (är inte kompis med ancestry så jag går inte in så ofta). Det är med största sannolikhet den familj jag söker men jag har inte fått napp där heller.
Både amita och Parkhursts Family Tree innehåller enligt min mening felaktigheter. Båda uppger Bernhard Lexenberg som Tage Lexenbergs pappa. Enligt de svenska källorna är Moritz Lexenberg pappa till Tage. Berhard är mer troligt Tages farbror.
Vad gäller uppgifterna om Tages mammas sida är dom helt fel på Amita och det vet jag med 100% säkerhet eftersom det är min sida av släkten så att säga och där har jag forskat länge.


Ja detta är väl mer ett utslag av min frustration  ;) över att inte få klarhet.
Så finns det någon därute som vet mer hör gärna av er.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna