ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fel far i födelsenotis eller adopterad?  (läst 886 gånger)

2017-04-27, 21:02
läst 886 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej.


Anna Alma föddes 3.5 1875 i Björsäter (C:8, sidan 49) som oäkta. Moder Anna Greta Svensdotter och som far uppges soldat Lars Johan Moberg i Sventorp. Jag har tidigare haft med honom som far i min mans släktträd, men nu börjar jag undra.


Modern gifte om sig (änka 1870) den 26.10 1877 med soldat Johan August Frisk. I husförhörslängder (Holmestad AI:8, sidan 58 och AI:9 sidan 66 och Björsäter AI:16, sidorna 145 och 148 samt AIIa:1, sidan 173) nämns Anna Alma som oäkta och "hustruns barn före giftet" samt i den sistnämda "hustruns dotter i 1:a giftet. Detta styrker ju att Lars Johan Moberg var hennes far.


Första gången Anna Alma nämns med efternamn är 1891 och då har hon efternamnet Frisk.


Nu har jag hittat Anna Gretas och Johan Augusts bouppteckningar och blir mycket konfunderad. I Anna Gretas bouppteckning (Hassleröds häradsrätt FII:35, AD bild 8360.s2) står Anna Alma som "under äktenskapet sammanavlat barn".
Och det blir ännu märkligare i Johan Augusts bouppteckning (Vadsbo norra häradsrätt FII:22, AD bild 5460, sid 2). Där finns Anna Alma (nu Andersson) medräknad som dotter till Johan August. Anna Alma har också skrivit en fullmakt där hon kallar Johan August för sin avlidne fader.


Alma kan ju ha blivit adopterad, men inte vid tiden för mammans död 1913 (det juridiska begreppet fanns inte före 1917).


Finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig reda ut det här? Var hittar jag adoptionshandlingar? Vad jag vet så ärvde ju inte ens oäkta barn sin far. Varför uppges i så fall Alma som dotter till en man som inte ens är hennes far?


Tack på förhand


Itt Andersson








2019-11-07, 12:41
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Mamman har väl valt efternamnet Frisk till dottern, då mamman ju gifte sig rätt snart efter dottern födelse
Ja, man kunde välja efternamn som man ville med vissa begränsningar.
Och dottern kanske inte ens visste om att hon hade en annan biologisk pappa.
De flyttade ju till en annan socken,så byskvallret varnagel stilla.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna