ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolkning Husförhör - Anders Lönn, Föreberg, Hjälmseryd  (läst 1847 gånger)

2017-05-01, 17:56
läst 1847 gånger

Gunnel Hansson

Har problem med att förstå anteckningarna i husförhörslängder (bifogade) angående Anders  och en av hans söner.

1861-1865 Anteckning ang Malmö - vad betyder det? Anders står som soldat i vissa längder men har inte lyckats få fram information fr. Soldatregistret så det skulle vara intressant om Malmö är ang. något militärt så jag då kanske får reda på vilket kompani osv.

1866-1871 Anders son, Sven August - noteringar ang. Lübeck i Tyskland. Förstår att det hänvisar till något militäriskt men hoppas få mer information om möjligt.

Tackar på förhand /Gunnel

2017-05-01, 19:58
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Anders Andersson Lönn var soldat vid Kalmar regemente, Västra härads kompani, rote 54 Föreberg.
Antagen 6 okt 1846.
SVAR Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/430 (1863-1866), bildid: A0028411_00359
Ser ut som det står att han var Com(menderad) 65 3/1 till Malmö.
Om sonen står att han fått betyg till Tyskland 13/4 69 men kanske slarvat bor det ty Den 28 juni 1869 öfversändt nytt frejdebetyg infordrat af Sv. o Norska konsulatet i Lübeck.

2017-05-02, 19:37
Svar #2

Gunnel Hansson

Tänk vilken bra lärare du är med all den expertisen. Hittade t.o.m. Lego kontraktet för Anders Lönn. Var kan man få fram akten där det står hur lång han var också - alltid kul att veta såna där små detaljer.

Nu undrar jag dock om en kommentar som finns i det bifogade utdraget:
Dömd till avbön för falsk beskyllning den 25 januari 1847 - vad kan det betyda? Måste vara angående något i militärtjänstgöringen kan jag tro.

Angående sonen, som är min farfarsfar (Anders Lönngren) Var detta angående militärt också. Var han i Lübeck som soldat? I så fall kan jag ju försöka söka i generalmönster rullorna.

Hälsningar Gunnel

2017-05-02, 21:12
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Anders Lönns längd finns med i varje mönsterrulla. Den står på vänstersidan på uppslaget t ex i den rulla du fick hänvisning till. Anders var  6 fot och 1/4 tum lång, dvs ungefär 180 cm lång.
Dömd till avbön etc behöver inte ha något med Anders som soldat att göra, vad det kan röra sig om  vet man inte förrän man hittat målet i någon dombok.
Det var Sven August som var i Lübeck, inte Anders. Notera att Sverige inte varit i krig sedan 1814. Massor av svenskar for däremot till Tyskland för att arbeta under slutet av 1880-talet.  Sven August var nog en av dem. Här finns en länk till lite fakta om dessa arbetsresor. http://emigranternashus.se/?page_id=1515

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna