ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Andersson i Isåsa, född år 173(?)  (läst 1158 gånger)

2017-05-02, 17:35
läst 1158 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
 Hej,


Min ff ff ff f Anders Andersson var enligt uppgift i husförhörslängden för Åsbo, Östergötland, född den 20 juni 1739 i Nässjö. Han återfinns dock inte där i födelseboken, men nyss fick jag tips om en Anders Andersson som föddes den 19 mars 1740 i Isåsa, Nässjö, med föräldrarna Anders Månsson (född 1703) och Karin Jonsdotter (född 1708).


Kunde detta möjligen vara "min" Anders, även om födelsedatum och –år inte stämmer med hfl?


För att spä på förvirringen ytterligare, dock, så nämns ingen Anders Andersson född år 1740 i husförhörslängden för Isåsa (CI:2 s 42). Där sägs istället sonen med samma namn vara född år 173(?).


På "nätet" finns uppgifter om en Anders Andersson, född i Isåsa den 21/9 1734, med samma föräldrar som ovan. Denne bör dock vara det barn till Anders Månsson i Isåsa som dör i september 1735, ett år gammal.


Dessutom nämns emellertid "på nätet" också en Anders Andersson, född där år 1731 (och i den svårlästa husförhörslängden för Isåsa kan den sista siffran i Anders födelseår mycket väl vara en 1:a) med samma föräldrar (till saken hör att även Åsbo husförhörslängd är mycket kluddig, så även "min" Anders Andersson kan mycket väl ha varit född år 1731).


Denne sägs år 1757 ha flyttat till Bäckafall i Nässjö. Detta stämmer även med hur jag har lyckats tolka Nässjös husförhörslängder…men av mantalslängden för Bäckafall att döma tycks denne Anders Andersson ha varit gift??


Det stämmer i sådant fall dåligt med "min" Anders Andersson vilken år 1764 – tillsammans med en Ingemar Svensson – flyttade som ogift dräng från Norra Sandsjö till Åsbo socken, där han fått tjänst hos "kornetten på Östanå".


Den sistnämnde var identisk med Axel Reinhold von Gertten, gift med Anna Hedvig Gripensköld vars bror Magnus Gabriel Gripensköld vid den aktuella tiden tycks ha ägt Grimsorps säteri i Norra Sandsjö socken – så kanske var det där som "min" Anders (och Ingemar) tjänade innan flytten till Åsbo?


Och kanske fanns det en koppling även mellan Nässjö och Gripenskölds?


Dessvärre är det beklagligt glest med flyttlängder och inscannade mantalslängder från den här tiden. Jag vore därför evigt tacksam om någon kännare av bygden, och folket i Isåsa, kunde hjälpa mig att efter många år fruktlöst sökande äntligen komma vidare här.


Med förhoppningsfulla hälsningar,


Christian Juliusson
 

2020-04-01, 11:46
Svar #1

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
Hej Christian,
Vet inte om det hjälper dig så mycket men Anders Andersson f 1731 i Isåsa flyttar inte till Bäckafall utan till Björkö socken enl Nässjö HFL AI:1 s 170 "Börkö Sokn".Har du försökt hitta Ingmar Svensson? Kanske ett sätt att ringa in Anders Andersson om de båda flyttade samtidigt från Norra Sandsjö till Åsbo?
/K

2020-04-01, 12:07
Svar #2

Utloggad Kristian Dreij

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2023-11-13, 17:21
    • Visa profil
Hej igen Christian
Det verkar som om denna Anders Andersson gifter sig den 27/5 1756 med Helena Andersdotter från Bäckfall (Nässjö CI:2 sid 123).
De flyttar till Stygstorp i Björkö sn 1757 (Björkö AI:1 s 31) där de får ett antal barn tills de 1769 enl HFL i Björkö flyttar tillbaka till Nässjö.
Där syns de igen i Isåsa (Nässjö AI:1 s 452) och där de får ytterligare ett par barn.Så tyvärr är nog detta inte dina Anders Andersson.

/Kristian


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna