ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drunkning 26 feb 1885 Inga Maria Johannesdotter & dotter Hilda Gustava  (läst 899 gånger)

2017-05-02, 19:53
läst 899 gånger

Gunnel Hansson

Min farfarsfar Anders Lönngrens första fru samt hans dotter Hilda Gustava drunknade.

Finns ett gammalt inlägg här om detta men kan inte komma åt det. Vad jag tror är att de drunknade i Södra Rottnen och den stackars flickan aldrig hittades.

Finns mer information om detta? Var det en tragisk olycka undrar jag? Vet att Inga Maria hade fått ett barn till i december 1884 (hade 3 redan). Har haft ett flerta tankar om detta. En är att de försökte gå någonstans på isen över sjön (vilket man tydligen inte ska göra efter den 22 februari läste jag) eller var det någon annan anledning.

Gunnel

2018-01-24, 01:02
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det tycks röra sig om denna mycket tragiska händelse:

2018-01-24, 19:13
Svar #2

Gunnel Hansson

Tänk att du har hittat en artikel om denna otroligt tragiska händelse. Man känner verkligen för kvinnan och dottern men även sedan för familjen också.

Ja, livet var verkligen hårt på den tiden. Änkemannen (farmorsfar - jag hade skrivit fel) gifte sedan om sig i mars 1887 med min farmorsmor vilket verkar ha varit väldigt vanligt att mannen gjorde så de fick en kvinna att sköta barn, hem och mycket mer.

Stort tack igen Åke.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna