ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var far till Lars Samuelsson i Sönnerhult?  (läst 2178 gånger)

2017-05-13, 14:48
läst 2178 gånger

Utloggad Lars Berggrund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 22:17
    • Visa profil
Min mm mf fff var Lars Samuelsson, född i Sönnerhult i Vena 1708, döpt 5 juli. Men vem var hans far? Jag har efter omfattande letande i kyrkböcker, mantalslängder och mönsterrullor fortfarande inte kommit fram till något svar.

Men jag ville gärna att det skulle vara Samuel Grelsson, för då kunde jag få ett par generationer bakåt på köpet, från andra källor, bland annat här på Anbytarforum. Jag har från kyrkböcker och mantalslängder fått fram några möjliga kandidater: Dels Samuel Grelsson, född runt 1670, dels Samuel Nilsson och slutligen en Samuel Jonsson.

Samuel Nilsson gifte sig 1693 med Elisabeth Persdotter. Innan dess har jag inte sett hans namn. Elisabeth dör tydligen, för i november 1709 gifter han om sig med Nanne Göranssons änka Maria Jonsdotter. Någon notis om Elisabets död har jag inte funnit. Hon levde i januari 1705 då Samuel och Lisbeth stod inför tinget för en skuldfordran. Samuel skulle kunna vara far till Lars Samuelsson, om Elisabeth dog i samband med födseln. Men det är kort om tid tills han gifter om sig.

Samuel Jonsson får jag inget grepp om. Han dyker upp i domböckerna första gången VT 1702, då han uppenbarligen var delansvarig för rusthållet i Sönnerhult - Bernt Roback hade stämt honom för bristande bidrag till munderingen.

Samuel Grelsson förekommer ganska ofta i notiser på Anbytarforum och annorstädes på nätet. Han gifte sig med Brita Persdotter 1695. Men det verkar råda stor osäkerhet om hans livsöde. Jag har lyckats finna passager i domböckerna och generalmönsterrullorna som ger klarhet. Någon måste säkert funnit detta tidigare, men det verkar finnas behov av ”offentliggörande”, så därför meddelar jag följande:

Om vi först tar domböckerna, tingen i Sevede härad, så instäms Samuel och Erik Grelssöner för skogseld med fyra skadade ekar vid VT 1701 (§17) - de döms inte, i brist på bevis. Vid HT 1704 (bild 1990) stäms änkan Brita Persdotter i Sönnerhult för brutet äktenskapslöfte. Det talar för att Samuel dött mellan 1701 och 1703. Långt senare, vid HT 1728 vid en tvist om skatterätten till en del av Sönnerhult (§34, bild 2960) framgår i klartext att Samuel Grelsson dött tidigt på 1700-talet i kriget. Här står för övrigt mycket intressanta fakta om Grells Larsson och hans barn och mågar.

När jag då tar till Generalmönsterrullorna för Smålands husarer klarnar allt: i rullan 1692 (bild 810 i Arkiv Digitals fotografering) står att no 15 Sönnerhult berustas av Bernt Roback, som själv rider, och no 16 Sönnerhult av Grels Larsson med Samuel Grelsson som tjänare. Slutligen i rullan 1706 (bild 740) står ”gamle soldaten Samuel Grelson död d 7 sept 1702. I stället rec Lars Nilsson ankom d 23 sept 1703”. Det står också att Samuels häst dog i Krakow 10 sept 1702, så vi får förmoda att det var i Krakow som Samuel Grelsson dog.

Då har jag mot min vilja bevisat att Samuel Grelsson INTE var far till Lars Samuelsson. Synd på en så spännande historia! Men kan någon hjälpa mig vidare med Samuel Nilsson och/eller Samuel Jonsson? Vem var Lars far?

2019-02-12, 10:22
Svar #1

Utloggad Carina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 20:51
    • Visa profil
Hej, ett sent svar. Som jag ser det bör Lars vara son till Samuel Jonsson. Endast han kan vara gift med Elisabeth Persdotter som avlider i Sönnerhult 1755 och som i mantalslängden under Sönnerhult nr 1 (Nerbyn) står som mor åt både Lars och Peter Samuelsson f 1712. Samuel Nilsson finns f ö under Sönnerhult nr 2 i mantalslängden.

2019-02-12, 22:26
Svar #2

Utloggad Lars Berggrund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 22:17
    • Visa profil
Hej Carina, och tack för svaret. Jag hade gett upp för länge sedan, och gått vidare. Men med ditt inlägg kanske jag kommer vidare. Jag undrar bara var du har belägget för att Elisabeth Persdotter var mor till både Lars och Peter?
Men om jag godtar att du har rätt - mycket talar för det - finner jag att hon också borde vara mor till Bärrtel (Bertil?) som står som 16-åring i mantalslängden 1718, och självklart är det Samuel Jonsson som gifter sig med Elisabeth 1693.
Dessutom står i domboken att Bernt Roback anklagar Samuel Jonsson och hans syster för bristande bidrag till rusthållet - och det finns bara en Jonsdotter i Sönnerhult, nämligen Nanne Göranssons hustru Maria Jonsdotter (c1681-1729), som senare gifter sig med Samuel Nilsson. Och om både Samuel Jonsson och Maria Jonsdotter har koppling till Sönnerhult är det troligt att de är uppväxta där. Men då går man på pumpen, för det finns två Joen i Sönnerhult på 1680-talet, bägge "utan efternamn"!
Vad säger du om mitt resonemang? Och snälla, skicka mig belägget för att Elisabet är Lars mamma!
Glada hälsningar
Lars Berggrund

2019-02-13, 11:36
Svar #3

Utloggad Carina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 20:51
    • Visa profil
Hej Lars! Tack för respons. Jag vet inte om mina belägg är starka nog men i mantalslängden för Vena 1734 och 1735 finns Lars omnämnd som son till änkan Elisabeth, även om åldern är fel. Du behöver följa turerna från 1727 och framåt med Bertil, Lars och Peter som drängar och Lars och Peter som söner. Tanken har slagit mig att de båda förväxlas, men namnen finns där och de hänger ihop! Konsekvent "överhuvud på gården" tycks den förmodade äldste brodern Samuel Samuelsson vara, född efter Joen som dog månadsgammal 1694 och äldre än i så fall Bertil. Tillsammans med det faktum att Lars döper sin dotter till Elisabeth och att både Samuel och svägerskan Kerstin Svensdotter (Peters hustru) finns som dopvittnen så kan jag just nu inte se någon annan kandidat än Samuel Jonsson som Lars far. Jag har inte kommit så mycket längre. Det var först för några dagar sedan när jag gick igenom diverse cold cases och lösa trådar i mitt träd som jag insåg att Lars son, min ana Samuel, nog inte var född i Lönneberga utan i Vena.🤔 Jag får fortsätta söka efter rätt Joen i Sönnerhult, jag tror du är på rätt spår med Maria. Sedan funderar jag över vilken anknytning Lars och hustru Kerstin Nilsdotter har till Nils Castman/Nils Börjesson i Skinnarp och senare Tokarp (dopvittne till barnen). Nils anses härstamma från Castmans i Vimmerby, men jag tycker det verkar som om han snarare är Nils Börjesson Castman. Är han relaterad till Kerstin eller hänger det ihop på något annat sätt?  En sak är säker, i släktforskning tar aldrig frågorna slut.

2019-02-13, 14:38
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:52
    • Visa profil
Lars Samuelsson är son till Samuel Jonsson, som i sin tur var son till Joen Larsson (död 1692, bg 22/5) i Sönnerhults Nerby, i hans första gifte med Elisabet (död 1687, bg 22/5). Joen Larsson kan eventuellt vara identisk med korpralen Lars Nannessons son Joen, som omkr. 1660 - jag tar detta ur minnet - var bonde i Hulingsryd, men vars bror Samuel Larsson var ryttare i Sönnerhult.

Lars Samuelsson var aldrig skriven i Skinnarp, där hans tre barn föddes. Han är möjligen identisk med den Lars Samuelsson från Vimmerby socken som avled 1749 i Hulingsryd, Vena sn (bg 8/10). Hustrun, Kerstin Nilsdotter, var möjligen dotter till Nils Olofsson i Skinnarp. I så fall finns det en koppling till Nils Kastman i Kullen i Tokarp, eftersom hans hustru, Karin Persdotter, var dotter till Nils Olofssons i Skinnarp syster Kerstin Olofsdotter (g.m. Per Emundsson i Tokarp).

Nils Kastman (1691-1765) var son till Arvid Andersson i Vimmerby. Nils Börjesson i Skinnarp gifte sig 1:o 1715 30/10 i Vena sn med Ingegerd Persdotter, dotter till Per Åkesson i Skinnarp; hon avled 1721 (bg 3/9), varefter han gifte om sig 1722 28/10 med Ingegerd Nilsdotter. (Observera att i mtl 1723 återfinns den gifte Nils Börjesson i Skinnarp samtidigt med Nils Kastman i Tokarp.)

2019-02-13, 15:21
Svar #5

Utloggad Carina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 20:51
    • Visa profil

2019-02-13, 22:17
Svar #6

Utloggad Lars Berggrund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 22:17
    • Visa profil
Jag vill bara tacka Carina och Bo för oerhört berikande synpunkter! (Jag har f.ö. haft oändlig glädje av Bo's uppgifter i min släktforskning, och det är en ära att ta del av ytterligare.) You made my day, both of you!
Lars Berggrund, Varberg, vars mormors mor föddes i Westrum, Katebo, Lönneberga 1856. Och idag har jag fått notera hennes farfars farfars farfar och farfars far, något att fira!

2019-02-14, 10:52
Svar #7

Utloggad Carina Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 20:51
    • Visa profil
Tack själv Lars! Utan ditt inlägg hade jag inte kommit vidare 😊

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna