ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Qvarnegare  (läst 1086 gånger)

2017-05-15, 22:11
läst 1086 gånger

Utloggad Anette Tuores

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-28, 20:16
    • Visa profil
Hej! Jag undrar över i vilka böcker hittar jag när de byggdes en qvarn? I laga skiftet står att platsen är utsedd på samfälld mark, i protokoll några år senare står att qvarnen är uppförd. I husförhör finns qvarnegare, men är osäker på om han byggde qvarnen och arbetade där.  Så tacksam för svar vart jag kan söka. Mvh Anette

2017-05-28, 16:44
Svar #1

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Om du går igenom mantals- o taxeringslängder, i den mån de finns, får du ett ungefärligt byggår. Vagheten i svaret beror på att ibland är det viss eftersläpning i längderna på ett par år, inte alltid o kanhända inte överallt heller.
 
Sen är det "bara" att jämföra med husförhören hur det passar ihop. Sen finns ju också Kommerskollegets handlingar på RA att leta i. Lantmäteriets historiska kartor kan också göra sitt för att ringa in.
 
Dessutom, bouppteckningar. I skuldeförteckningen kanske det finns mjölnare med. Om du ändå letar efter nån är det bara att passa på att se när det finns efte nån på orten.
 
Grundtips är dock mantals- och taxeringslängder. När det är frågan om skatt så är det noga att allt finns med.
 

2017-06-01, 20:04
Svar #2

Utloggad Anette Tuores

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2023-08-28, 20:16
    • Visa profil
Hej Ulf och tack för svar.
Husförhör och lantmäteriets handlingar har jag läst, men mantal o taxering tänkte jag inte på så ett besök till arkivet får det bli. :)

2017-06-04, 13:48
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det kan speciellt vara värt att studera verifiikationerna till mantalslängderna, eftersom det finns en särskild avdelning i dessa där man räknar upp alla kvarnar i området, med info om dem.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna