ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hela Sveriges Hillbom  (läst 1106 gånger)

2017-05-19, 12:27
läst 1106 gånger

Utloggad Birgitta Zandhers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 23:19
    • Visa profil
Runt sekelskiftet var jag väldigt aktiv som släktforskare, bland annat var Hillbom högaktuellt. Nu är jag tillbaka efter 15 års vegeterande i nutiden och redo att ta nya tag. Redan då hade jag en idé om att utreda alla Hillbom i landet och jag tänkte ta vid där jag slutade.

Till att börja med skulle jag vilja ha kontakt med andra forskare i ämnet, särskilt Anita Svensson och Monica Nordh som jag tappat kontakten med. Sedan har jag sett fler troliga släktingar som varit in på olika trådar och nämnt namnet Hillbom. Alla är lika intressanta och jag vill mycket gärna ha kontakt.

Nu kallar jobbet...  :)
Med Vänliga Hälsningar
Birgitta Zandhers

2017-05-20, 13:26
Svar #1

Utloggad Birgitta Zandhers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 23:19
    • Visa profil
Jag glömde jobbdatorn där den hör hemma, på jobbet. Jag har allt om min senaste forskning i den så innan måndag kan jag inte dela med mig av den. Det handlar om en hillbomsläkt i Älvkarleby där jag hittar en bonde Carl Andersson, född i Österlövsta, och hans son Anders Carlsson som tog namnet Hillbom.

I övrigt har jag hittat holgerfilen med början till den stora utredningen. Där har jag samlat allt jag kunnat hitta om olika släkten och familjer. Det är bara knapphändiga uppgifter och utan källhänvisningar och är snarast att betraktas som ett skelett att bygga vidare på. Just nu fyller jag på med nya människor jag hittat på nätet de senaste dagarna. När jag är klar med det ska jag lista alla probander här och sedan börja sätta kött på benen.
Med Vänliga Hälsningar
Birgitta Zandhers

2017-05-20, 16:48
Svar #2

Utloggad Birgitta Zandhers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 23:19
    • Visa profil
Inte probander - stamfäder!
Med Vänliga Hälsningar
Birgitta Zandhers

2017-05-24, 22:47
Svar #3

Utloggad Birgitta Zandhers

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-04-20, 23:19
    • Visa profil
Intresset för Hillbom verkar inte vara så stort just nu så jag återgår till forskningen i stället gör att rapportera om det som jag nästan fått fram just nu. Alla med intresse är välkomna att höra av sig här eller på min mail så får ni ta del av det jag har just då. För ögonblicket har jag ju inte så mycket att komma med heller, bara min egen släkt och sådant som vem som helst kan hitta på nätet. :-D
Med Vänliga Hälsningar
Birgitta Zandhers

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna