ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordenstråle  (läst 547 gånger)

2017-05-21, 12:53
läst 547 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
"Jag finner mig föranlåten Högwälb:ne Hr Baron och Landzhöfdingen i Ödmiukhet at föredraga, huru såsom iag Åhr ifrån Åhr af Cronobetienterne i Orten blir blandt många andra store skatter Debiterad för Åtta dahl: silfwermynt såsom för Löhn och Betahlningz afgift, jämte den derefter uträchnade Slotts och Landshielp, hwilka skatter iag såsom en sorgbunden Änkia har måst utgiöra efter den Caractere min framledne kiera Man Sahl. Professoren Erland Lagerlöf i Lifstiden haft hafwa. Jag har äfwen på några Åhr tillbaka ey welat wägra mig härföre, såsom den der efter yttersta råd och ännu gärna Contribuerat till allmänna bästa så länge iag haft någon ägendomb, Men emedan den samma nu är aldeles åtgången, såsom mina Barn till Arf efter sin Sahl. Fader störtsa dehlen disponera, och iag allena bebor 3/4:dels utsoknefrälsehemman här i Wästra Giönge Härad och Matteröd Sokn, som till min Soutien will mycket litet förslå; Förordningen om Löhn och Betahlningz afgiften med flere, äfwen gifwer anledning och förordna det de oförmögnare och fattige Änkorne från Åfwanberörde Löhn och Betahlningz afgift kunna och bör afkortas. /.../

Lilla Oberödh d: 22 Jan: A:o 1732

Högwälborne Hr Baron och Landshöfdingens Ödmiukaste tienarinna
Anna Christina Nordeman"

"Resolutio
..., at denna Änkefruu, med sina barn tillhopa, allenast Possidera och äga 1 1/16 frelse Mantahl samt des utan är af mycket släta wilkor, så at fruen skiäligen som de mindre förmögna af Adelen till denna afgift borde anses; ..."

Källa: Riksgäldsarkiven Riksens ständers kontor Kammarkontoret  GIl:1004 (1731-1731) Bild 3700 / sid 452 ff (AID: v835472.b3700.s452, NAD: SE/RA/62203)

Se även:
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Lagerl%C3%B6f_nr_2038
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Nordenstr%C3%A5le_nr_1608
EÄ supplement (s.680)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna