ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Änkepension 1821  (läst 778 gånger)

2017-05-25, 14:14
läst 778 gånger

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Jag har en ana som 1821 beviljas änkepension efter hennes make som var Battaljonsläkare vid Jämtlands Regementet. Hur kan jag gå vidare för att hitta mer information om henne? Det är 'chefsembetet' vid regementet som vänder sig till 'statscontoret' med detta och det beviljas. Något år senare gifter hon om sig - blir hon då av med änkepensionen? Var noteras i så fall ett sånt beslut?

2019-11-02, 09:21
Svar #1

Utloggad Harry Ahlkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-01-15, 18:26
    • Visa profil
Hur var det med änkepension till änkan med familj när soldaten omkom under kriget i början av 1800-talet? I mitt fall verkar det som att rotebönderna byggde en backstuga och upplät lite mark till familjen. Sedan fick de själv klara försörjningen. Änkan tiggde skriver prästen i husförhörslängden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna