ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örby - Bengt Larsson & Edela Andersdotter - information före vigseln 1810  (läst 872 gånger)

2017-05-25, 21:41
läst 872 gånger

Gunnel Hansson

Har nu gått fram och tillbaks i Mantalslängderna bakåt från 1810 och har inte lyckats hitta varken Bengt eller Edela - inkl födelseregister får båda utan tur.

Det vigselregistret så verkar det som Bengt var från Skene Bengtsgård och Edela från Gyltige. Det står ganska tydligt så borde ha last rätt men är nu inte alls säker på detta. Bifogar bilden från deras vigsel.

Trodde att Gyltige var en plats i Halland dessutom så något konfunderad.

Tackar på förhand /Gunnel

2017-05-25, 21:56
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:36
    • Visa profil
Edela finns som piga på Gyltagården i Örby (P) AI:2 (1810-1815) Bild 70 / sid 127
Bengt finns som dräng på Skene Bengtsgård i samma volym  pag 120.

2017-05-25, 22:26
Svar #2

Gunnel Hansson

Som vanligt stort tack. Nu kan jag säkert hitta mer intressant info. Hälsningar Gunnel

2017-05-27, 14:26
Svar #3

Gunnel Hansson

Har gått tillbaks i mantalslängderna och tror jag har hittat rätt ett antal gånger. Har dock frågor på om Bengt också arbetade på Gyltagården i några år och Edela ev. på Anders Bengtsgården ett tag. Namnet Bengt verkade inte vara lika populärt som t ex Edela på den tiden så är ganska optimistisk. I Mantalslängderna 1803 och 1804 finns en Bengt på Gyltagården men med ålder satt till 26 respektive 27 år.

Eftersom det inte finns någon Bengt f. 1775 i födelse reg. men finns i 1777 så undrar jag om detta kan vara den Bengt Larsson som är i mitt släktträd. Dessutom den ende Bengt med en far som vad jag kan se heter Lars i förnamn. I så fall kan det vara så att Bengt var gift tidigare med en Britta som nämns i Mantalslängden 1804?

All hjälp uppskattas. /Gunnel


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna