ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Svensson Friberg, soldat vid Älvsborgs kompani, Lärjeholms rote, Angered  (läst 1117 gånger)

2017-06-03, 12:06
läst 1117 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Jag söker information om soldaten Anders Svensson Friberg, som enligt uppgifter från centrala soldatregistret ska ha antagits som soldat 1743. Han tillhörde då Älvsborgs kompani, socken ANGERED och roten LÄRJEHOLM. Han bör ha varit född ca 1721-1725.

Anders Friberg blev sedan förflyttad till socknen HUDENE (P) och rote GUNNARSGÅRDEN (Lunnagården?) (Älvsborgs kompani). Noteringar: Kommenderad till Pommern. Sjuk. Han får avsked 1759 och har då tjänstgjort i totalt 16 år.

Han var gift med Maria Andersdotter, född ca 1724 (okänt var). Död 1802-09-15 i Lundagården, Hudene (P).

Jag vet ej om Anders Friberg och/eller hans hustru föddes i Angered eller däromkring? Men detta verkar väl troligt eftersom han började som soldat just i Angered?

De fick följande barn, som jag känner till:
Karin, född 1745
Ingegerd, född 1751
Helena, född 1754
Annika, född 1757
Maria, född 1760 (min ana)
Anders, född 1763
Britta, född 1766

Jag vet ej var barnen ovan är födda.

Anders Friberg dog 1780-12-13 i Lundagården i Hudene (P), 55 år gammal.

I bouppteckningen efter Anders Friberg, står att han heter Anders Svensson.
Källa: Gäsene häradsrätt 1781:331

Någon som känner till anorna till Anders Friberg och hans hustru? Troligen kommer de från Angered med omnejd.

Med vänlig hälsning
Helena Johansson

2019-02-23, 20:05
Svar #1

Utloggad Rolf Eknefelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 20:56
    • Visa profil

För Angered finns endast en  mantalslängd från 1740-talet, nämligen 1744. Där anges att Ryttaren Tol Holm i Lärje äng under Lärjeholm är död, troligen avliden 1743. Detta kan ha varit företrädaren till Anders Friberg. Antagligen hette också han Holm under den tid han representerade Lärjeholm. Namnet på den andre ryttaren är Lind. Direkt efter dessa står, också under Lärje äng, i anmärkningskolumnen "gåss. Anders från Kålboryd Lerum Sn". Kan detta möjligen vara din Anders?
Rolf Eknefelt

2019-02-24, 11:43
Svar #2

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 18:55
    • Visa profil
Hej,

Ja, det kanske skulle kunna vara Anders Friberg som avses i kolumnen som du såg. Det har varit svårt att komma vidare på Anders Friberg, mycket på grund av att Hudene socken saknar kyrkoböcker för en stor del av tiden. Jag har av någon anledning jag inte nu kommer ihåg, noterat att en möjlig syster till Anders Friberg kan vara Ingeborg Svensdotter som dog 1771 i Grimstorp, Hudene (P). Hon var gift med en man vid namn Anders Tholsson. Tror jag sett henne i en bouppteckning.

Lite lustigt sammanträffande kanske, med tanke på företrädaren till Anders Friberg i Lärje som hette Thol Holm?

Jag har skrivit om Anders Friberg i inlägg även under rubriken Hudene.

Skriv gärna igen om du får fram någon mer ledtråd.

Vänliga hälsningar
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna