ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Svensson född i Ölstorp, Österbitterna  (läst 1556 gånger)

2017-06-05, 15:00
läst 1556 gånger

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2023-06-26, 22:27
    • Visa profil
Sven Svensson föddes 1736-10-15 i Ölstorp, Österbitterna. Hans föräldrar var Sven Larsson och Ingeborg Torbjörnsdotter.

Sven gifte sig med Ingegerd Jonsdotter, född någon gång mellan 1739-1741 i Lekåsa?

Jag vet inte var paret gifte sig, och har heller inte lyckats hitta Ingegerd Jonsdotters födelsenotis.

De fick bl.a dottern Annika Svensdotter, född 1767-02-09, okänt var.

Sven Svensson dog 1808-04-27 i Frälsegården, Noltorp, Eling (R) och Ingegerd Jonsdotter dog på samma ställe 1816-04-02.

Känner någon till mer om denna släkt, samt var Annika och Ingegerd föddes?

Tacksam för hjälp,
Helena Johansson

2017-06-05, 20:29
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Helena!
Annicka Svensdotter är min mans ana. Hon föddes i Heden Barne-Åsaka. Modern Ingierd Jonsdotter föddes också där 1743-03-15, föräldrar Jon Andersson och Caisa Persdotter, död i oktober 1769. Sven och Ingierd gifte sig 1762-10-17 i Barne-Åsaka.


Svens föräldrar hade jag inte tidigare, endast att han var född i Bitterna. Det blir något för mig att forska vidare i.


Hälsningar
Gerd Johansson
Tråvad
Gerd Johansson
Tråvad

2017-06-05, 23:49
Svar #2

Utloggad Karl-Johan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 21:42
    • Visa profil
Hej!
Caisa Persdotter kommer från Bossgården i Barne-Åsaka.
Mvh
Karl-Johan Augustsson

2017-06-06, 10:42
Svar #3

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2023-06-26, 22:27
    • Visa profil
Hej, och tack för svaren Gerd och Karl-Johan :)

Karl-Johan, menar du att Cajsa Persdotter föddes i Bossgården, eller att hon kom därifrån vid tiden för giftermålet?

Gerd: Det finns en Ingeborg Thorbjörnsdotter, född 1682 i Bäck, Eling (R). Vet ej om hon är "rätt" Ingeborg Thorbjörnsdotter, men det kan vara värt att kolla upp. Jag såg detta via Alingsås släktforskarförenings register:

http://www.alingsasslaktforskarforening.se/tages/eling.pdf

Med vänlig hälsning
Helena

2017-06-06, 15:10
Svar #4

Utloggad Karl-Johan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 21:42
    • Visa profil
Hej!


Hon är född där (födelsenotis saknas). Hon är syster till mina anor Anders Persson och Carl Persson.


Mvh
Karl-Johan

2017-06-06, 19:39
Svar #5

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil

Hej!Karl-Johan: Tack för ditt tips. Har du föräldrarnas namn också?


Helena: Jag har försökt kolla lite om Sven Svensson föräldrar. Har du fler källor än födelseboken om att Sven Larsson och Ingeborg Torbjörnsdotter var föräldrarna? Jag såg nämligen i Disbyt att två andra forskare hade en annan Sven Svensson f 1736 som son till dessa. Han står även med efternamnet Lundberg och har en helt annan familj än vår Sven.Hoppas det går att reda ut vilken som är den rätta.


Den ende Sven Svensson för övrig som finns med i Bitternas födelseböcker för åren 1735-1737 är en Sven född i Eling 1737 med fadern Sven Lustig. Jag har letat efter honom och det andra föräldraparet i bouppteckningsregistret men inte funnit något.


Bland faddrarna till Svens barn finns med efternamnen Svensson/dotter Magnus/Måns,  Anna, Ingeborg och Catrina. Det fanns en Magnus Svensson i Östergården Lekåsa till vars son Jonas f 1769 Sven Svensson och Annicka Svensdotter var faddrar. Kan de vara syskon tro. Magnus gifte sig 1760 med Maja Jonsdotter i Östergården. Magnus kom då från Bitterna. Vår Sven kom från Lekåsa vid sin vigsel 1762. Kan han ev. ha bott hos sin ev. broder? Jag ska kolla mantalslängderna senare. Magnus avled sent 1799 72 år gammal. Bouppteckningen ger inget. På raden över honom i dödboken står Ingeborg Svensdotter inhyse i Östergården 77 år föräldrar Sven och Kierstin. Syster? Troligen är hon identisk med änkan efter Sven torstensson i Östergården död 1775 som hon ärvde all kvarlåtenskap efter enligt testamente nämnt i bouppteckningen.


Jag har letat i Bitternas pastorats födelseböcker utan att finna någon Magnus ännu. Mantalslängderna får bli nästa steg.


Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2017-06-06, 21:36
Svar #6

Utloggad Karl-Johan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 21:42
    • Visa profil
Här kommer en antavla på Caisa Persdotter.


Hälsningar
Karl-Johan

2017-06-06, 22:19
Svar #7

Utloggad Helena Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 264
  • Senast inloggad: 2023-06-26, 22:27
    • Visa profil
Gerd, jag kommer inte ihåg exakt var jag fått uppgifterna om att det skulle vara Sven Larsson och Ingeborg Torbjörnsdotter som var föräldrar till Sven Svensson. Det var i alla fall en andrahandskälla vars uppgifter jag hade för avsikt att följa upp någon gång men som inte blivit av ännu...Hoppas du kan hitta de rätta föräldrarna om nu dessa var fel.

Karl-Johan, tack för att du postade antavlan för Cajsa Persdotter.

Med vänlig hälsning
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna