ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Ersson f. 1792 (eller så) i Fogelvik  (läst 700 gånger)

2017-06-09, 11:02
läst 700 gånger

Utloggad Mats Mobärg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-03-16, 17:48
    • Visa profil
Hej!

Min farfars morfar hette Johannes Ersson/Eriksson och var enligt dokumenten (har dock ej hittat födelsenotis) född 1792 i "Fogelvik". Olika datum figurerar: 1 nov, 1 dec, 2 mars, 2 maj. Liksom Fritiof Nilsson Piraten skärpte han till sig på sitt yttersta och dog verkligen 23 okt 1864 i Nedre Ullerud (men i dödsnotisen står han antecknad som 65 år gammal, så lite veligt är det!). Födelsenotis har jag inte hittat, vare sig i Östra eller Västra Fågelvik. Han gifte sig (som "dräng") 2 mars med "pigan" Ingeborg Ersdotter från Risäter, Nedre Ullerud. Vigseln sker i Nedre Ullerud. Där (Risäter, Nedre Ullerud) verkar han ha bott till sin död 23 okt 1864. (Se t.ex. Närke och Värmland, husförhör, 1855-1860, AI:15, bild 63, sid 55)

Det är alltså främst avsaknaden av födelsenotis som gäckar mig. Är det någon som känner till någon Johannes Ersson/Eriksson som skulle kunna passa in på detta?

Hälsningar
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna