ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saknade kyrkböcker för Vollsjö/Fränninge  (läst 816 gånger)

2017-06-11, 15:17
läst 816 gånger

Utloggad Tina Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 10:13
    • Visa profil
Jag har kört fast i letandet efter min morfars-mormosmor. Enligt böckerna är hon från Danmark. Hennes namn är troligen försvenskat från Birthe Sophie, till Brita Sophia Lindström. Född 1805-05-02, död 1886-12-01 i Huaröd.
Hon vigdes i Vollsjö 1829-08-27 med Jonas Schmidt (urmakare).

Är lite tveksam till hennes efternamn eftersom Jonas mor har samma efternamn – Karna Lindström. Lindström klingar inte särskilt danskt. Kan det varit en felskrivning som sedan följt henne hela livet?

Jag kan inte finna några böcker för vare sig Vollsjö eller Fränninge för tiden mellan 1819-1836. Det står att några böcker försvann i bränder, men det var före 1790.

Jonas har jag inga problem med att hitta i tidigare böcker. Men Brita – när och hur kom hon till Sverige? 
Finns det andra källor att söka för tiden för deras vigsel (1829) i Vollsjö/Fränninge?

2017-06-11, 19:04
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Hej!

Lysningsnotisen finns i Fränninge EI/1 sid 111.
Där framgår att paret fått Kungl Maj:ts resolution att ingå äktenskap eftersom de var syskonbarn, dvs kusiner. Där är förklaringen till namnet Lindström i båda släkterna.
Men något ytterligare om Brita Sophia har jag inte funnit.

Anita

2017-06-11, 19:11
Svar #2

Utloggad Tina Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 10:13
    • Visa profil
Å, tack!
Det hade inte jag lyckas läsa ut. Då får jag fortsätta följa Jonas moder Karna bakåt. Har Karnas föräldrar i mitt träd, så det borde gå. Lutar ju mer åt att Britas föräldrar utvandrat till Danmark för att komma tillbaka.
Då har jag ett nytt spår att följa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna