ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rätten till gamla bilder  (läst 953 gånger)

2017-06-17, 20:10
läst 953 gånger

Utloggad David Bruhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 07:11
    • Visa profil
Jag har hittat ett antal gamla bildarkiv som jag funnit vara riktiga guldgruvor för min egen forskning. För detta ändamål laddar jag också ned bilder och lägger in i min forskning som jag inte publicerar.

Men, jag har verkligen börjat fundera över är huruvida dessa arkiv faktiskt följer svensk lag eller ej. Wermlandsbilder är ett exempel jag funderar på. Se sidan rättigheter http://www.wermlandsbilder.se/rettigheter.htm

Där skriver de ansvariga att publicering i offentliga sammanhang är olagligt. Men användning för privat bruk är lagligt.

Här blir det klurigt. Den ekonomiska upphovsrätten gäller tom. 70 år efter att upphovsmannen dött. Denna kan överlåtas, _av den som äger den_, dvs. den som tagit fotot, inte nödvändigtvis samma person som donerat bilderna till respektive förening.

Den ideella upphovsrätten kan inte överlåtas och ej heller sägas upp, däremot kan man avsäga sig att nödvändigtvis utkräva den ideella upphovsrätten för ett specifikt verk, t.ex. ett foto.

Till mina frågor, får verkligen ett arkiv på detta sätt som de här gjort

1. Hävda att de äger upphovsrätten rakt av vilket jag betvivlar då de sannolikt inte de facto äger rätten till alla bilder. Dels kan den gått ut (70 år), dels kan den överlåtits av någon som faktiskt inte ägde rätten från början.

2. Den ideella rätten kan de inte påstå att de äger, då den inte går att överlåta. Således blir ju påstående om att respektive förening äger alla rättigheter ovillkorligen felaktig.

2017-06-17, 21:43
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Använd dig av sökfunktionen här i Anbytarforum.
Det finns en del diskuterat tidigare som nog kan ge dig svar.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-06-17, 22:29
Svar #2

Utloggad David Bruhn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2019-01-13, 07:11
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna