ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvisten mellan bybor i S. Hörken o Enkullen  (läst 1401 gånger)

2017-06-26, 19:42
läst 1401 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har digitaliserat en akt rörande tvisten mellan bybor i Södra Hörken, Ljusnarsbergs sn och Enkullen, Grangärde sn som pågick och återkom under lång tid och haft stor betydelse för dem som bott på dessa platser. Följ länken, läs vidare – och välkommen med förfrågan till mig! /Leif G:son Nygård,
[/size]
mailto: lepoemo@hotmail.com


[/size]https://docs.google.com/document/d/1OiyNl5BdieqsL0ZiU2TTrHXqmfNQ4dibJe6qUFj9T1E/edit?usp=sharing




2017-07-01, 19:30
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack Leif, det verkar intressant.
Kan du säga om Olof Andersson på Enkullen var den som dog där 1737 och var gift med Marina Matsdotter? Och var Henrik Andersson far till Per Henriksson i Södra Hörken, som i sin tur hade en sonson Nils Henriksson i Södra Hörken och på Fäbobacken, gift med Lisbet Ersdotter, kanske den som nämns i brevet?

2017-07-01, 20:09
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Samuel!


Olof Andersson är inte min ana så om honom har jag inga besked.


Per Henriksson är däremot en ana. Han skrivs vid S. Hörken 1629. Och någon annan Henrik i Södra Hörken är obekant, så troligen är Per son till Henrik Andersson. Säkrare samband är så går inte att fastslå.


Men det kan finnas närmare information i akten, jag har inte gått igenom den mer än ytterst fragmentariskt och ytligt. 

Mvh /Leif

2017-07-01, 20:33
Svar #3

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Per Henriksson är också min ana. Eftersom han hade en sonson Nils Henriksson i Södra Hörken vid den tiden tvisten började, så är det nog ganska troligt att Henrik Andersson är hans far.

Per Henriksson nämns fortfarande i mtl 1651 och två år senare har sonen Henrik Persson tagit över. Han nämns t.o.m. 1675, Sedan följer hans änka Kerstin Nilsdotter. Sonen Nils Henriksson gifter sig 1679 och står sedan skriven separat i Södra Hörken från och med 1681.

Mvh
Samuel

2017-07-01, 21:27
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, det är troligen så.


Vad gäller Per Henriksson så har jag en uppgift från kyrä 1653, efter augusti, som sannolikt avser Per i Södra Hörken:

"Efter S Peder Hinderßon ähr giffuet för Sin lägestad i Kyrkian - 20 R. Dl:r - 80 Dl:r".
Källa: ULA, Ljusnarsbergs kyA, Räkenskaper för kyrka o församling, L I a 3, 1646-1696, s 17r.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna