ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker information om Hilda Matilda Bonde  (läst 1220 gånger)

2017-06-29, 11:53
läst 1220 gånger

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hilda Matilda Bonde föddes 1882-06-11 i Brenäs, Åls socken (W).
Hon emigrerade till USA 1904-01-06 men återvände därefter till Sverige.
Hon emigrerade slutligen till USA 1910-09-07 och bosatte sig i Chicago, Illinois.
Jag har hittat henne i folkräkningarna 1910 och 1920 då hon som ogift bodde i Chicago Ward 3, Cook, Illinois.
Därefter kan jag inte identifiera henne med säkerhet. I folkräkningen 1930 finns det många Hilda och även Matilda som är födda 1882 i Sverige, men med andra efternamn.
Hon kan ju ha gift sig på äldre dar, avlidit eller flyttat till okänd plats?

2017-09-04, 10:32
Svar #1

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Jag vet av egen erfarenhet, och när jag hjälpt till med andras släktforskning i USA att det är väldigt svårt. Som du kanske redan sett så förvanskas ofta stavningen i det landet. Dessutom så är det bara i census som man brukar kunna hitta personer. Mycket var rena vilda västern ännu mellan 1910 och fram till WWII, och under den tiden så skrev man in sig i skattelängder lokalt, och var skriven i de lokala församlingarna och då i böcker för varje eget samfund - mycket försvann i de ofta förekommande lokala bränderna. Samhörigheten mellan svenskarna (och även andra invandrande grupper) var stor och ofta bodde man senare hos sina barn eller andra släktingar. I flera fall så har jag fått följa andra personer, ofta syskon eller bybor som emigrerade ungefär samtidigt för att långt senare hitta åt dem "tillsammans". Hilda och Matilda är ju samma namn och hon hade kanske ett tillnamn också och skulle "H/M. X. (Y)" kunna var ett spår. Något som är vanligt i USA är ju dödsrunor, framförallt på landsbygden, s k obituary och dessutom har man precis som i Sverige gjort gravstensinventeringar som digitaliserats. Problemet är även då fantasin att kunna söka på alla möjliga stavningsvarianter!
       

2017-09-04, 10:45
Svar #2

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej Ingemar!
Tack för ditt svar. Det bekräftar hur svårt det är att följa en person som emigrerat till USA.
Speciellt om den personen var ensam. De i min släkt som emigrerade tillsammans med fru och barn har jag med en viss möda kunnat följa.
Med det sagt, vill jag lägga till att jag inte lyckats hitta deras barnbarn som jag vet föddes så sent att de borde vara i livet idag.
Jag beskrev detta i min senaste fråga "Hur hitta levande släktingar i USA".
Mvh Stig-Åke

2017-09-04, 11:16
Svar #3

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Hej!


Folk flyttade också mycket och fortsätter att flytta mycket i USA. Om Du har namn på barnen och barnbarnen och vet var de bodde, så försök med den lokala förvaltningen på orten, i vissa regioner och tror att t ex Chicago har digitaliserat mycket, men att det kostar uppemot USD 20 per uppgift man begär ut. Och det finns ju inga garantier. Om du någonstans hittat en församlingstillhörighet så brukar de gå att få uppgifter från dem som kan innehålla uppgifter om utflyttningar, och både vigslar och begravningar.

2017-09-04, 11:40
Svar #4

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har tyvärr varken namn eller bostadsort. 
Den enda informationen att dessa 5 barn finns är den dödsruna som skrevs efter deras mormors död.
Du kan se den och barnens bakgrund i min fråga "Hitta nu levande släktingar"
Mvh Stig-Åke

2017-09-04, 14:06
Svar #5

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Hittar inte ditt inlägg "Hitta nu levande släktingar" i Ål. (Är det väldigt gammalt?) Går inte att söka på vad en person har skrivit generellt. Svårt att veta riktigt hur det hela hänger samman. Tycker dock att det är intressant att se om jag kan bidraga på något sätt, men jag har just nu inte göra så mycket eftersom jag inte just nu prenumererar på USA. Det brukar jag göra ett par månader efter årsskiften när jag jagar mindre... Men är hemma med halsfluss just nu... Kollar gärna vidare om du leder mig till inlägget/dödsrunan!   

2017-09-04, 14:20
Svar #6

Utloggad Stig-Åke Bonde

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2023-03-07, 18:56
    • Visa profil
Hej!
Ok, jag tänkte inte på det :(
Titta under: Anbytarforum → Forum → Geografiskt relaterat → Länder → USA → Efterlysningar USA-emigranter (Queries) K - M → Hitta nu levande släktingar i USA
Mvh Stig-Åke

2017-09-04, 20:19
Svar #7

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
Hej! Jag skrev ett långt svar här på  Ål, men det försvann för att svaret tog så lång tid att skriva och jag blev nog ut-loggad p g a någon sorts "inaktivitet" men skrev i en timme...


Har svarat dig på det du skrev vägen till 13.20.


Länken = http://forum.genealogi.se/index.php?topic=147044.0
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna