ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söderbärke F:1 (1730-1760) Bild 127 (AD)  (läst 853 gånger)

2017-06-29, 12:17
läst 853 gånger

Utloggad Ylva Ternby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2017-06-29, 13:01
    • Visa profil

Jag vore tacksam om någon kan hjälpa mig med att tyda vad som står om Anna Andersdotter. Så här långt har jag kommit:


 "Hustru Anna Andersdotter ifrån Tolltorpet, född uti Ljusnarsbergs församling år 1664, som berättas, döpt och uti ungdomen fått lära sig litet läsa  …. enfaldiga fråga; på sitt 32 år ingick hon ägtenskap med sin för 21 år sedan döde man hammarsmeden Mats Hindersson if. Tolltorpet, ägt 9 barn, 6 gåss: och 3 dött: 3 Söner och 2 syst: lefwa, lefwat stilla och enfaldigt och gudfrugtigt: warit blind i 20 år, ……, död af ålderdomssvaghet och på sistonde af invärtes sjukdom, den 2 mars, begrofs d 27 Marti på kyrkogården."

Eftersom hon verkar ha fått lära sig att läsa är jag nyfiken på vad som står efter det, likaså vad som står efter att hon varit blind, något om allmosa?


Med vänlig hälsning
Ylva Ternby






 
 

2017-06-29, 12:54
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

. . . litet läsa, kunnat eij heler i al sin tid mera, än al-
lenast utan til
(utantill) svara til någre små enfaldige frågor.

. . . i 20 år, och et almose hiohn (allmosehjon)
Hälsar vänligen
Maud

2017-06-29, 13:01
Svar #2

Utloggad Ylva Ternby

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2017-06-29, 13:01
    • Visa profil

Hej och varmt tack för snabbt svar!

Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna