ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hoffgard  (läst 1664 gånger)

2017-07-02, 21:25
läst 1664 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej! Jag undrar om det finns någon information om en Enkefru Maria Susanna Hoffgard i Bästhult som står bland faddrarna vid Carl Gustaf Baggers födelse 1784-07-03 (Knähult CI:4 sid.303). Hon, eller någon annan Hoffgard, kan ha varit gift med någon som hette Bagger.
Tacksam för minsta ledtråd
MVH
Georg

2017-10-15, 12:20
Svar #1

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej Georg!
I min forskning har jag en släkt med namnet Hoffgard. Tittade i mitt program och såg att Maria Susanna Hoffgard är född Schultz och var gift med Martin Hoffgard som var inspektor på Maltesholm i Östra Sönnarslövs socken.
Det var lite oklart i ditt inlägg vilket Bästhult du menade! Kollade i Knäreds församlingsböcker och fann att Maria Susanna Hoffgard flyttade in till Knäred och Bästhult 1784 från Ystad, Knäred B:1 (1746-1829) bild 18.
I Ystad fanns flera släktingar till henne på makens håll.
Var hon kom ifrån har jag inte forskat på! Kanske hon vände sig till Ystad när hon blev änka. Har inte heller hittat när hennes make dog. Kollat i Ystad och Östra Sönnarslöv.
Hon kanske var från Danmark för hennes make Martin Hoffgard flyttade dit omkring 1750.
Martin Hoffgards ena syster Anna Christina var gift med en Karl Gustav Bagge som var kyrkoherde i Snårestad. Kanske de hette Bagge i stället för Bagger.
Med vänlig hälsning
ulla svensson
 

2017-10-15, 13:46
Svar #2

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej Igen Georg!
Kolla i Frosta HD F11b:1 (1677-1838) bild 88, fann jag att Martin Hoffgard dog 1744. I bouppteckningen fanns obligation upptagen som Carl Bagger skrivit ut. Så något samband mellan Bagger och Hoffgard/Schultz fanns.
Troligen var Martin Hoffgard inspektor på Löberöds slott, som ägdes av Malte Ramel som även var ägare till Maltesholm.
Med vänlig hälsning
ulla svensson

2017-10-15, 14:24
Svar #3

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack Ulla för ditt svar och kanske nya ledtrådar. Jodå, jag menade Bästhult i Knäred. Den Carl Gustaf Bagger som föddes 1784 i Knäred avled 4 månader efter sin födelse, så han har ingenting med Karl Gustav Bagge att göra. Denna Bagge hette Bagge och hade ingenting med den danska släkten Bagger att göra. Det enda släktskap jag kan hitta mellan Bagger och Hoffgard ligger långt tillbaka och det är då kyrkoherden i Tanum, Laurits Bagger, död 1685, som var gift med en Christina Hoffgard.
1775 flyttar Inspectoren Johan Bagger med familj till Knäred och långt senare när Johans hustru inte längre finns i livet påträffar jag i Hanhals (AI:3 Bild 12) år 1794 i Brogården Inspector Bagger och Enka Fru Hoffgard.
Bagger och Hoffgard dyker upp tillsammans men jag tvivlar på att dessa är nära släkt. Jag tror att de kände varandra, kanske på grund av långt tidigare släktförhållande eller för att Johan och Martin båda var inspektorer och kanske umgicks på grund av detta.
Jag får se om man i framtiden kan hitta något samband.
MVH
Georg

2017-10-15, 17:50
Svar #4

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej Georg!
Ja, vi får nysta lite mer i släkten. Tack ändå!
Med vänlig hälsning
ulla svensson (hageltorn)

2021-01-31, 12:28
Svar #5

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej Ulla och ursäkta att detta tog lite tid.
Jag har nu, tack vare dina uppgifter, lyckats lösa gåtan. Maria Susanna Hoffgard och Johan Bagger var halvsyskon och det skulle då innebära att Jöns Schultz är far till henne.
Skulle vara tacksam om du hade mer information om släkten Hoffgard och då speciellt den delen av släkten i Ystad där Maria Susanna var innan flytten till Knäred.
Om du skickar ett mail till mig på stnilsge@hotmail.com så kan jag sedan maila över det jag hittat.
MVH
Georg

2021-02-10, 17:15
Svar #6

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil
Hej Georg!
Har nu gått igenom mitt släktprogram. Tyvärr har jag inga mer uppgifter om Maria Susanna Schultz.
mvh
ulla svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna