ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förklaring till informationen i databladet Roteman  (läst 2248 gånger)

2017-07-06, 17:41
läst 2248 gånger

Utloggad Eero Puhakka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-06-07, 08:42
    • Visa profil
Hej! Jag bor i Finland, men min fadernas mor var ett svenskt. Jag utforska på hennes familj. I fadernas mormors Roteman datapunkten är "Övriga uppgifter". Vilka är dessa "Social Anteckning" står för? Se bifogad bild. Jag hoppas, att någon kan berättä.

2017-07-07, 14:00
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Fattigvården (Sosiaalipalvelu) har betalat för ved (fi. halot), en fattigsakförare (fi. asiamies) och för sjukhusvård (fi. sairaanhoito). Allt detta gäller 1885. Här kan du läsa mera om begreppet fattigsakförare:
http://runeberg.org/nfat/0376.html

Anteckningen 1882 är jag mera osäker på. Förkortningen Zett. kanske betecknar namnet på någon vårdinrättning (hoitolaitos), men det är bara en gissning. (En ole varma).

2017-07-08, 04:58
Svar #2

Utloggad Eero Puhakka

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-06-07, 08:42
    • Visa profil
Tack för Åke. Narrate var upplysande. Gissningar social anteckningen år 1882 split verkar vara korrekt. Jag hoppas att någon kan berätta för mig vad anläggningen var Zett. Det är verkligen nyckeln till hela frågan om information.

2017-07-16, 13:17
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om hon bodde i Adolf Fredrik skulle det kunna handla om att ha fått hjälp ur Setterströmska fonden, även om den borde stavats med S och inte med Z. Fattigvårdsstyrelsen där hade hand om den fonden.
Annars torde det bästa vara att kontakta Stadsarkivet.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna