ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvunnen i flytten  (läst 1135 gånger)

2017-07-24, 20:53
läst 1135 gånger

Utloggad Edit Holmqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 15:54
    • Visa profil
    • Coffee & Church Records
Hej!
Jag söker Karl Fredrik Holmqvist, (ibland med efternamnet Carlsson Holmqvist), född 24 april 1837 i Kalmar.


Den 28 november 1860 flyttar han till Ålem (Ålem B1 sida 207). Han verkar ha flyttat från Västerås, och flyttattesten är daterad 28 februari. Jag kan däremot inte hitta honom någonstans i Västerås utflyttningsböcker. Har kollat igenom domkyrkoförsamlingen och även de andra större socknarna i Västerås utan någon tur.
Om någon skulle vilja ge den här mystiska mannen ett försök så vore jag så tacksam. Även jättetacksam för alla tips och råd om hur jag kan bära mig åt för att hitta honom innan flytten till Ålem. Därefter har jag koll på honom, men innan 1860 är han ett tomt blad i min släktforskning.
Tack på förhand,

2017-07-25, 15:20
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Du har frågat om Carl Fredrik några gånger förr utan att få avgörande svar om just honom.
Men du fick en ledtråd till modern. http://forum.genealogi.se/index.php?topic=22281.msg350980#msg350980
Hon vistades tydligen i Kalmar Stadsförsamling fram till vigseln 1857. (EI:3 / sid 19)
Har du hittat henne i någon husförhörslängd? Går det att följa henne där?

Ett tips är att  ta kontakt med Vadstena Landsarkiv och be om en kopia av den infyttningsattest som
Carl Fredrik lämnade i Ålem 1860. I bästa fall finns attesten bevarad och kan ge ytterligare upplysningar.

2017-07-25, 19:04
Svar #2

Utloggad Edit Holmqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-08-14, 15:54
    • Visa profil
    • Coffee & Church Records
Ja, han har gäckat mig länge denne Karl Fredrik och jag har fått många tips vilket jag är otroligt tacksam för, men än har inget lett rätt tyvärr. Jag har följt upp tipset om mamman men inte hittat rätt ännu, men har ett gäng trådar att fortsätta följa.
Tack så jättemycket för tipset att beställa en kopia av attesten, det ska jag göra!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna