ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Föräldrar/farföräldrar till Johan Andersson Möller född 19/1 1724 i Stenserum Hallingeberg  (läst 843 gånger)

2017-07-30, 16:39
läst 843 gånger

Utloggad Michael Erenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 21:19
    • Visa profil

Hej!


Jag söker hjälp med att i få klarhet i uppgifter kring föräldrarna till Johan Andersson Möller, född i Stenserum Hallingeberg 19/1 17124 och död i Gamleby 22/8 1779.


Hans föräldrar ska vara Anders Jönsson/Jonsson och Ingrid Olofsdotter.


Dessa två gifter sig den 17 oktober 1721 i Hallingeberg. Hon från S.Stenserum.


Jag har hittat en Ingrid Olofsdotter född den 4/8 1695 i S. Stenserum.
Jag är inte säker men det dör en Ingrid Olofsdotter den 12/3 1775 i N. Stenserum. Uppgifterna om ålder - år, må, och dagar - passar helt med hennes födelsedata. Så det är troligtvis hon, men helt säker är jag inte.


Fadern till Ingrid anges i dopboken bara som Oluf. Det vigs en Olof (utan efternamn) från Stenserum med en Ingeborg Jönsdotter från Älmarsrum den 12/6 1692. Kan det vara hennes föräldrar? Om så:  En "mor" dör/begravs den 19/12 1709 med anförvanten Olof i Stenserum. kan detta vara Ingeborg? Det dör också en Olof Larsson den 25/8 1728 i Stenserum - kan det vara denna Olof? Det är många frågetecken, men just nu kommer jag inte längre.


Enligt en uppgift ska Anders Jönsson vara född/döpt i Karlstorp den 24/11 1705. Jag har hittills inte kunnat hitta denna uppgift i dopboken i Karlstorp. Jag kan inte heller hitta när han dör eller var?


Hoppas någon vet lite mer så att jag kan knyta ihop familjen.


Med vänlig hälsning


Michael Erenius




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna