ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det riktigt?  (läst 1987 gånger)

2017-08-05, 11:39
läst 1987 gånger

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Fick nu ett erbjudande om förlängning av mitt abonnemang (och det vill jag ju), men det är skrivet på så dålig svenska att jag tvivlar på att det är riktigt och att debitera mitt kontokort på summan helt automatiskt, hur kan dom det?  Jag vill betala "manuellt" inte automatiskt, hur kan man få stopp på det?

2017-08-05, 20:27
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Utan att påstå att mailet är ett äkta meddelande, så tycker jag att språket är korrekt svenska.

Det är vanligt i USA att man förlänger abonnemang automatiskt genom att debitera kontokortet, som användes senast vid betalning. Även Ancestry gör så. Det kan finnas en funktion, där det går att "stänga av" automatisk förlängning. Då är det lika bra att göra det genast, när man tecknat ett abonnemang.
Trots att jag hade meddelat Ancestry genom "stänga-av"-funktionen, försökte de debitera mitt kontokort för förlängning.
Jag hade använt mig av e-kort - rekommenderas, så det gick inte att debitera kortet.
Jag har ingen erfarenhet av abonnemang hos MyHeritage.

e-kort finns hos Swedbank och Sparbankerna. Hur det är hos andra banker, vet jag inte. I korthet går det ut på att ett elektroniskt kort skapas endast för en viss betalning. Man väljer själv maxsumma och utgångsdatum för kortet. På det sättet kan kortet aldrig belastas med högre belopp eller flera gånger och inte efter vald giltighetstid, förslagsvis 1 månad. Dessvärre fungerar e-kort inte alltid vid betalning över internet, men det fungerar oftast. Det är alltid mitt förstahandsval vid betalning över internet. Om det inte fungerar, brukar jag inom EU använda utlandsbetalning genom internetbanken. Hur det sista fungerar vid betalning till USA vet jag inte.
Christer Kalin

2017-08-06, 06:55
Svar #2

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Tack för ett informativt svar, det var en del där som jag inte hade en aning om!




Beträffade den av mig påstådda dåliga svenskan så står det på allra första raden : "Artigt förhandsbesked om förnyelse".  Kan fortfarande inte få det att likna svenska, finns även ett par andra ord som inte är rätt i sammanhanget och då blir jag lite misstänksam.


Skulle vara bra om någon med koppling till My Heritage ville svara  på vad man kan göra för att ändra på det automatiska debiteringssättet, för jag vill själv kontrollera vad som betalas med mitt kort.
 Är det egentligen förenligt med svenska lagar och förordningar att ett företag lagrar mitt korts nummer och annat och sedan använder de uppgifterna år efter år och automatiskt tar ut en (kanske) godtycklig summa?  En form av kapning?

2017-08-06, 18:13
Svar #3

Utloggad Olle Lundstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 202
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Visst är mejlet äkta. Du finner deras kontakttelefon på deras hemsida https://www.myheritage.se/FP/contact-us.php
I övrigt hänvisar jag till Christers utförliga svar.
Om deras villkor uppfyller svenska lagar är väl ointressant, när det är amerikanskt bolag du gjort ett avtal med.
Det är väl just av dem att mejla dig i förväg, det är inte alla som gör det.

2017-08-06, 20:13
Svar #4

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Jovisst tycker ni jag klagar i onödan, men åren och penningbrist har lärt mig att se upp, både en och två gånger
....  men ber så mycket om ursäkt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna