ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta fäder till oäkta barn födda i Västerlövsta  (läst 843 gånger)

2017-08-10, 20:48
läst 843 gånger

Utloggad Carin Andersson Hasselberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 11:05
    • Visa profil
Hej!
Jag tänkte att jag ska försöka hitta den okända fadern till Elsa Elisabeth Eriksson född2 juli 1898.
Hennes mamma Katarina (Karin) Olsdotter  som också är oäkta, född i Nora bor då på fattighemmet i Västerlövsta men föder barnet i Skogstibble. Varför vet jag inte? Någon här som vet varför?
Efter att ha läst en del på nätet så har jag förstått att om man har tur så kan man hitta fäderna i barnavårdsnämnernas arkiv. Men hur hittar jag såna arkiv för Västerlövsta? För det är väl där jag ska kolla och inte på SKogstibble eftersom de båda flyttade tillbaka till Västerlövsta efter Elsa fötts igen.
Mvh/Carin

2017-08-11, 16:55
Svar #1

Utloggad Börje Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 13:04
    • Visa profil
Hej Carin!

Anledningen att Katarina födde barnet på en annan ort var att det fram till 1917 fanns en möjlighet att föda barnet anonymt på en annan ort än den man var skriven i.
Då var det också meningen att modern skulle lämna sitt namn och födelseuppgifter i ett slutet kuvert med barnets födelseuppgifter och namn utanpå.
Sedan skulle barnmorskan behålla kuvertet i säkert förvar.
Om barnavårdsnämnderna sedan tog hand om kuverten vet jag  inte. Det säkraste är att höra efter på aktuellt landsarkiv som Skogstibble sorterar under (Uppsala?).
(Arkiv Digital har öppnat och fotograferat sådana kuvert för Maria Magdalena församling i Stockholm. Där kan man läsa dem under rubriken moderskapserkännanden.)
Vänligen
Börje Nordström

2017-08-12, 12:40
Svar #2

Utloggad Börje Nordström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 281
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 13:04
    • Visa profil
Hej igen Carin!

Jag måste ha läst din förfrågan slarvigt. Det jag skrev gällde då modern ville vara okänd, vilket hon kunde vara ända till 1917 då den gamla lagen upphörde att gälla.
Men jag tror inte att det fanns barnavårdanämnder så tidigt som 1898. Det lär ska finnas en bok som heter "Okänd fader" som jag glömt författarnamnet på. Kanske en möjlighet?

Vänligen
Börje Nordström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna