ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonas Svensson i Skara död 1757  (läst 657 gånger)

2017-08-12, 19:48
läst 657 gånger

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil
 VAD är detta?
Min fm mf ff Jonas Svensson dog 1757-06-28 i Skara, där han bodde på Forsseniustorp o/el Danielstorp. Bouppteckningen finns i Skara rådhusrätt och magistrat FII:1 (1727-1759) Bild 504 / sid 999, där jag förstår, att styvfadern Pär Jöransson blir förmyndare för de omyndiga barnen.
MEN sedan följer en skrivelse på Bild 609 / sid 1205 med en Avskrift på Bild 612 / sid 1211, som jag varken kan läsa eller förstå! (Någon slags fördelning av arvet?)
Någon som kan och vill hjälpa mig? Och kanske också skriva rent fast det är lite långt?
-  Tilläggas kan, att Jonas i en hfl står som magister och vid bröllopet med Maria Persdotter i Forshem C:2 (1710-1750) Bild 46 / sid 79 som ”någon slags” lektor. Något att göra med biskopen i Skara Anders Forssenius kanhända.
Å Jonas står som född 1730 i samtliga hfl, men död av lungsot 30 år gammal ...
Många frågetecken från
Ewa

2017-08-17, 17:08
Svar #1

Utloggad Ewa Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 10:02
    • Visa profil

Jag försöker fråga en gång till om ovanstående skrivelse: Är det någon slags "avstämning" eller "synande" av bouppteckningen, som har gjorts?
- Och jag behöver heller inte ha någon renskrivning av detta, om jag bara får veta varför detta skrivits (fast visst vore det roligt att få läsa ...  :) ).
Tack för Din hjälp säger
Ewa


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna