ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils-Petter Nyström i Njurunda  (läst 867 gånger)

2017-08-15, 16:22
läst 867 gånger

Utloggad Daniel Mitts

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 11:50
    • Visa profil
Hej!
För en tid sedan läste jag igenom ett par släkttabeller, och fann där en fosterbror till min farmors mor vid namn Nils-Petter Nyström (1880-1902) från Njurunda. Efter vidare efterforskningar fann jag på detta forum ett inlägg om honom. Nyström var son till arbetaren Karl-Johan och hustrun Brita Nyström, vilka båda dog 1891. 1895 flyttade han och hans yngre bror John (f. 1886) som fosterbarn till min egen hemby Sundom, strax söder om Vasa i Finland. Deras far hade utvandrat från Sundom till Sverige 1870, och båda placerades hos släktingar i byn. Nils-Petter dog ung, medan brodern har efterkommande i trakten, några vidare uppgifter om honom finns dock inte.
Jag började dock undra vad pojkarna gjorde åren mellan föräldrarnas död och förflyttningen till Finland. Var de månne bosatta hos några släktingar från moderns sida? Är tacksam för alla svar!
Med vänliga hälsningar
Daniel

2017-08-15, 17:20
Svar #1

Utloggad Ansgar Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 21:14
    • Visa profil
Hej, Pojkarna med sina 2 storebröder fanns kvar i Nolby, Njurunda. Källa Njurunda AI:12a sid 196.
Verkar inte vara hos några släktingar till modern som kom från Stigsjö i Ångermanland.


Mvh Ansgar

2017-09-18, 11:50
Svar #2

Utloggad Daniel Mitts

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2017-09-18, 11:50
    • Visa profil
Hej!
Ursäkta det sena svaret, men bättre sent än aldrig!
Tack så mycket för denna information, den var ytterst välkommen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna