ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östra Öjungsbo och kyrkböcker efter 1915  (läst 697 gånger)

2017-08-19, 20:18
läst 697 gånger

Utloggad Karl Lötberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-12-26, 07:39
    • Visa profil
Hej!

Jag har två frågor om Annefors:

1. Enligt mina efterforskningar föddes min morfar Erik Granberg (född 1895-02-09) i ett hus i Östra Öjungsbo.

Hans mor (Anna Brita Olsdotter Dahl) bodde där sedan 1887, och hennes partner – Erik Granbergs far Johan Nilsson Granberg – flyttade dit 1899, från Bollnäs (enligt inflyttninglängden  Annefors (X) B:2 (1895-1944) uppslag 5 (AD Bild 130 / sid 5).

Därefter bor han (Johan Granberg) där med familjen ända fram till sin död 1915. (Annefors (X) AII:2 (1901-1915) uppslag 51 Östra Öjungsbo (AD Bild 620 / sid 51).

Även hans son Erik bor där – under sin uppväxt – ända fram till 1915, då han gifter sig med Brita Maria Storm.

Några månader efter giftermålet flyttar han han och hans hustru in i ett hus någonstans i närheten. Även detta hus står under rubriken "Östra Öjungsbo": Annefors (X) AII:2 (1901-1915) uppslag 53 (AD Bild 640 / sid 53).

Min fråga är om någon känner till var dessa hus fanns (finns)? Jag har besökt Östra Öjungsbo, fäbodvallen. Mina släktingar har aldrig hört talas om att Erik och hans föräldrar skulle ha bott där – vid fäbodvallen, alltså.

Däremot talar de om ett hus och ett område som kallades "Granbergs" (uttalas ungefär "Grammars" enligt den lokala dialekten).

Kan "Granmars" vara det huset/de husen som betecknas "Östra Öjungsbo" i kyrkböckerna? Så vitt jag vet ligger "Granmars" en bra bit från själva fäbodvallen i riktning Annefors.

Till saken hör att de bodde nära familjen Fager, som verkar ha varit engagerade i sågverksarbete i slutet av 1800-talet.

2. Nästa fråga handlar om kyrkböckerna i Annefors. Församlingsböckerna sträcker sig bara fram till 1915, sedan slår PUL till, verkar det som.

Kan man läsa delar av dem genom att åka till Annefors? Eller måste man ta sig till något centralt arkiv? Finns det någon här på Anbytarforum som har tillgång till senare kyrkböcker? (Jag bor i Stockholm).

Det är framför allt Erik Granberg och hans hustru Brita Maria (min morfar och mormor) jag är intresserad av. Brita avled 1931-02-22, av lunginflammation efter en förlossning.

Dessutom vill jag veta mer om Brita Stina Persson (född Dahl, dotter till Anna Brita Olsdotter Dahl ovan) och hennes man Hans Persson i samma församlingsbok.

Brita Stina Persson med man ska ju finnas där; efter att ha bott i Bollnäs några år flyttar de till Annefors år 1900 (Annefors (X) B:2 (1895-1944) sidan 6 (AD Bild 140 / sid 6).

Men, som sagt, församlingsboken verkar vara sekretessbelagd enligt PUL.

Ja, det var förstås fler än 2 frågor – det handlar snarare om två frågeområden.

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Mvh

/Karl

2017-08-19, 21:09
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10389
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Församlingsboken Annefors AII:3 (1916-1940) finns digitaliserad hos Riksarkivet/SVAR:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/F0010505_00033

Hör gärna av dig per mejl, så kan jag skicka ett utdrag ur församlingsboken. Jag misstänker att det förekommer nu levande personer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna