ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Boberg & Petter Boberg födda i Helsingborg?  (läst 1513 gånger)

2017-08-23, 13:33
läst 1513 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Brödernas far var en Nils Boberg, Peter Boberg var född 12.09.1739, och Petter Boberg var född 09.10.1741, eventuellt så utflyttade deras föräldrar med familj ifrån Helsingborg emellan år 1746 och 1748 till en plats i Hässlunda  församling. Så finns där någon av er som har information om en Peter Boberg f. 12.09.1739 eller en Petter Boberg f. 09.10.1741 som har blivit vigd eller avlidit så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill dela med er av denna information till mig.
Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg

2017-08-23, 14:07
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Spontant känns det som att den Peter som föddes 1739 avled före nästa Petter föddes 1741. Peter, Peder, Petter och Per är ju varianter av samma namn. Du kanske kan söka i dödsboken för 1739-1741 och se ifall det är så. Vet dock inte hur du fått uppgifterna om deras namn och födelsedatum samt att de skulle vara bröder. Ifall du läst detta i en bouppteckning eller husförhörslängd så bör det ju stämma och i så fall måste det vara ovanligt.

Såg nu att du skrivit Helsingborg?. Då blir det ju svårare att undersöka i dödsboken. Undrar varifrån du fått information om att Peter och Petter Boberg skulle vara bröder?

VH Klas

2017-08-24, 21:17
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Hej Klas,


Först vill jag framföra ett tack för er information. Jag hittar ej denna Peter Boberg som avliden i dödboken ifrån Helsingborg stadsförsamling efter hans födelse år 1739 fram till åretsslut 1741? Ej heller har där blivit antecknat ett kors på honom i den aktuella födelseboken ifrån Helsingborg stadsförsamling som ibland kund ske i efterhand när ett barn avled efter sina första levnads år efter sin födsel? Denna information om dessa två pojkar som jag är ganska säker på att de var bröder har jag ursprungligen hitta information om via hemsidan www.ddss.nu .


Med vänliga hälsningar.
     Berndt Boberg

2017-08-27, 12:13
Svar #3

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Peter Nilsson Boberg skall ha avlidit redan år 1740, men hans bror Petter Nilsson Boberg har jag säker information om att han var vid liv i Januari 1747, och då var hans mor änkan Lussia Bengtsdotter som var bofast i Helsingborg med honom och hans syskon. Finns där någon av er som har mer information om denne Petter Nilsson Boberg så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om detta.


Med vänliga hälsningar
      Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna