ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jacob Boberg f. 26.06.1737 i Helsingborg?  (läst 1646 gånger)

2017-08-24, 21:40
läst 1646 gånger

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Detta barns far var en herre med namnet Nils Boberg som jag är ganska säker på att han var bofast i Helsingborg fram till slutet av år 1746, och eventuelt kan det ha varit så att denna herre var bofast på en plats i Hässlunda församling senast i September månad år 1748? Finnes där någon av er som har vigsel eller döds information om denna Jacob Boberg som finns specificerat i ämnet så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om denna information.


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg




2017-08-25, 12:32
Svar #1

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Mycket tyder på att denna Jacob Boberg blir vigd 13.11.1759 i Allerum församling med Marja Magdalena Holmstedt? Om där finnes någon av er som har mer information om dem så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om detta?


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg

2017-08-26, 13:07
Svar #2

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Mycket tyder också på att denna Jacob Boberg får en son med förnamnet Äbbe döpt i Helsingborg stadsförsamling? Äbbe Boberg var f. 01.02.1760. När sonen Äbbe blev döpt så finnes där hemorten Gemshult antecknat på Jacob Boberg. Om där finnes någon av er som har information om Jacob Boberg efter år 1761, eller någon information om orten Gemshult så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig om detta.


Med vänliga hälsningar
        Berndt Boberg

2017-08-27, 09:23
Svar #3

Utloggad Birgit Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 15:37
    • Visa profil
Nils Boberg avled i maj 1746. 
Bouppteckning FIIa10 sid. 93
StadsTienaren (förnamn saknas - sidan skadad) Jeppsson Boberg efterlämnade änkan Lusia Bengtsdotter och barnen, äldste sonen Jacob Nilsson på (    ) året, Petter Nilsson på 6te året samt (    )   Nilsson ½ år och dottern Catharina på 12te året.
Söker men på Nils Jeppsson på ddss hittar man vigseln 1734,  Catharinas födelse, dotter Johannas födelse och död, Peter död 1740 samt död 1736 "Nills Jepsons gamla moder" -  tyvärr utan namn.

Orten Gemshult = Hjälmshult, Allerum

mvh Birgit

2017-08-27, 11:54
Svar #4

Utloggad Berndt Boberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 261
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 20:32
    • Visa profil

Hej Birgit Holmqvist,


Jag vill börja med att framföra ett tack för er information. Ja då kan vi ju nog vara helt säkra på att denna Nils Jeppsson Boberg har avlidit på en plats i Helsingborg år 1746. Jacob Nilsson Boberg ifrån Hjälmshult i Allerum församling har jag dessvärre ej hittat ner information om, finns där någon av er som har vetskap om han var far till mer än sonen Äbbe så skulle jag vara mycket tacksam om ni vill informera mig angående detta.


Med vänliga hälsningar
       Berndt Boberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna