ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ... rätt dombok?  (läst 1460 gånger)

2017-09-01, 14:38
läst 1460 gånger

Utloggad Kristin Wester

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 16:07
    • Visa profil
Hej, jag är helt ny här så jag hoppas denna fråga hamnar rimligt rätt. sorry annars... :-\

Min fråga:
På min morfars sida saknas fäder i tre generationer. Morfar f 1910 håller jag på att nysta i en "huvudmisstänkt" som enligt äldre släktingar pekats ut som far. Men enligt min mor anklagades en annan på den tiden, oklart om han fick betala eller ej. Finns inte med i några församlingsböcker vad jag hittat. Han som jag nu forskar på verkar inte direkt varit något stabilt parti, och han drog från orten i samband med att min morfars mor blev gravid och hon fick flytta hem till sin mor och styvfar igen (de var skrivna på samma gård som piga och dräng innan, vilket jag inte tror att mina äldre släktingar som pekade ut honom visste, det var många år senare). Även morfars mormor f 1891 har okänd far OCH hennes mor f 1870 har okänd far. Här har dock barnen (det är två syskon; en bror f 1856 och min anmoder f 1870 som sagt) ett gemensamt efternamn i församlingsboken som inte kommer från modern. Det efternamnet återfinns emellertid inte på någon annan över huvud taget under den tiden på orten :(

Till min egentliga fråga: jag vet ju att man kan gå vidare till domböckerna och försöka hitta om det utdelats några böter eller så i samband med att de oäkta barnen föddes (iaf fram till 1864). Men var hittar jag domböckerna? Jag har kollat i ArkivDigital men jag hittar bara bouppteckningar. Jag måste leta på fel namn eller något för jag får inte någon träff. Varken 1910, 1891 eller 1870.

Var och hur hittar jag domböckerna för Norberg i Västmanland under den här tidsrymden?

Tacksam om någon kan hjälpa mig, för jag blir gaaalen på att halva grenen på den sidan är avsågad.
Kristin

2017-09-01, 15:22
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21992
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:51
    • Visa profil

Arkiv Digital har även domböcker men inte senare än 1886. Se Gamla Norbergs bergslags häradsrätt.
Hälsar vänligen
Maud

2017-09-02, 18:27
Svar #2

Utloggad Kristin Wester

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-10-03, 16:07
    • Visa profil
Hej. Tack för svar. Men om jag kollar på lilla inforutan står det bouppteckningar. Kan det finnas där ändå?
Får boka tid på biblioteket!  :)

Tack igen

2017-09-08, 06:08
Svar #3

Utloggad Håkan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2023-01-03, 06:11
    • Visa profil
Arkiv Digital har något som kallas beställningsfotografering för Domböcker.

https://arkivdigital.se/bestallningsfotografering/counties/20/sources/3433?page=3&volume_type=21

Jag tror man kan beställa Domböcker även efter 1900 via Arkiv Digital om man vet volymbeteckningen. Annars är det bara att uppsöka rätt landsarkiv och se Domboken i Original eller vänta på att Riksarkivet eller Arkiv Digital ska fotografera den Dombok man är intresserad av.

Håkan Svensson


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna