ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf Persson Ståhlbom, Länna  (läst 1564 gånger)

2017-09-05, 20:13
läst 1564 gånger

Utloggad Monica Lundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 23:39
    • Visa profil
 Hej
Jag undrar om någon vet något om mästersmeden Gustaf Persson Ståhlbom.  Han ska ha kommit till Länna från Kåskis bruk, Björns sn i södra Finland omkring 1711-1714. Uppgiften kommer från  dödboken Länna C:1 (1751-1850) Bild 273 / sid 269 och nekrologen över sonen Daniel Gustafsson som dog 1780-11-06. Prästen noterar : ”…. Daniel Gustafsson från Magsjötorp som var född 1703 den 20 juli i Björns sn och Kåskis Bruk, fadern var mästersmeden Gustaf Persson Ståhlbom och modern Catarina Andersdotter. Var på 11:e året då han var föräldrarna följaktig från Finland hit till Magsjötorp…”.
Jag har letat i mantalslängderna och i befintliga hfl i Länna men den enda gången jag stöter på Gustaf, förutom i nekrologen över sonen Daniel, är då han är fadder vid dopet av  Erik Anderssons barn Gustaf vid Klinketorp i Länna den 10 oktober 1725. Tyvärr nämns då inget boställe. (Länna AI:1 (1689-1723) Bild 111 / sid 105).
Om det stämmer att Gustaf Ståhlbom är far till Daniel Gustafsson så är Gustaf min fm ff ff mm ff.
Det finns inga böcker kvar från Kåskis Bruk före 1719.
Tacksam om någon har minsta lilla ledtråd
Med vänlig hälsning / Monica

2017-09-10, 12:16
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Han är troligen far till Nils Stålbom, som ska vara född 1711 12/3, men vad jag förstår saknas i Lännas födelsebok, om nu Gustaf hade kommit dit då.
Gustaf bodde i Frustuna 1716-20 framgår i hammartingsprotokollen, kanske går det att hitta mer om honom där.
Jag kan nog återkomma med fler detaljer, nån gång när jag är hemma.
Ulf Berggren

2017-09-10, 15:35
Svar #2

Utloggad Monica Lundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 23:39
    • Visa profil
Varmt tack Ulf, jag är mycket tacksam. Bra tips med hammartingsprotokollen. Ska försöka hitta där.
Nils kan ju ev vara född innan familjen kom till Länna från Finland. 
Problemet med att länka samman Gustafs son Daniel med Nils är att de inte är faddrar till varandras barn, vilket är ovanligt om de är bröder och bägge bor i Länna. Dock är Nils Stålbom fadder till Daniels dotterdotter Brita f i Byringe 1753-04-17 och en Nicolaus Stålbom är fadder till Daniels dotterson Daniel f i Byringe 1758-11-28.
Det är synd att prästen hade slutat skriva vilka föräldrarna var när Nils dog för då hade i alla fall  brödraproblemet varit löst.
Ser fram emot fler detaljer om Gustaf om du har och hinner.
Än en gång tack för info / Monica

2017-09-17, 00:26
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
I ena målet med Gustaf i hammartingsprotokollen kallas han Filipsson. Detta är vad jag hittat där under år 1718:
"§34 Hammarsmeden vid Lundholms hammar mäster Gustaf Filipsson Stålbohm har fullt låtit d. 26 april instämma bruksbokhållaren Petter Boren för 6 skeppd tackjärn som honom uti räkningen skall vara för mycket påfört, jämväl för att han uti 2ne års tid inte fått någon riktig räkning, men som bruksbokhållaren exciperade att svara eftersom detta honom inte angår, och dessutom fick han först stämningen d. 10 maj sent om aftonen, och därför reserverar sig all rätt till nästa bergsting, därför blev härmed differerat."
I andra målet, i protokollet 1719 står det under §11
"Hammarsmeden Gustaf Ståhlbom är en flykting från Kåski bruk, Bjärnö socken och Finland."
Familjen kom alltså uppenbarligen in under Stora ofreden, dvs. ca 1713.
Däremot tror jag inte på uppgiften att Nils är son till Gustaf, för han verkar heta Nils Nilsson, och hör nog till en annan släkt Stålbom, där det fanns en samtida Petter Nilsson S., de verkar tidigast ha verkat i Dunker och Lilla Malma.
Ska kolla om jag har nåt mer om Gustaf.
Ulf Berggren

2020-01-06, 20:09
Svar #4

Utloggad Elisabeth Sagström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 15:41
    • Visa profil
Hej!


Vad spännande att läsa om Gustaf Persson Stålbom i era inlägg. Jag har just kopplat in honom i mitt släktträd via sonen Daniel och sondottern Kerstin.


Har någon av er hittat ytterligare information om antingen Gustafs tidigare öden i Finland eller vart han tar vägen från Länna?


Jag håller just på och läser en intressant avhandling av Johanna Aminoff-Winberg om flyktingarna under den stora ofreden [size=78%]https://www.doria.fi/handle/10024/28126[/size]


Hälsningar
Elisabeth Sagström-Bäck

2020-01-07, 18:28
Svar #5

Utloggad Monica Lundin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-01-30, 23:39
    • Visa profil
Hej Elisabeth
Tyvärr har jag inte kommit längre än det svar jag fick av Ulf. Jag har försökt. Kanske kan man hitta något i domböckerna men jag har inte vågat mig på dessa ännu.
Har gärna kontakt med dig via mail om du är intresserad, så kan vi jämföra vårt släktskap
Med vänlig hälsning / Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna